طرح درس
تعداد واحد: ۳ / مقطع: کارشناسی ارشد / شماره درس: 518303
تعداد واحد: ۳ / مقطع: کارشناسی ارشد / شماره درس: 518303
آدرس ایمیل: mh.naderan@scu.ac.ir | مرتبه علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد: محمود نادران طحان |
نیمسال تحصیلی: 97-98-2 | گروه: مهندسی کامپیوتر | دانشکده: مهندسی |
تعداد واحد: 3 | نام درس: طراحی سیستمهای تحمل پذیر اشکال | دوره تحصیلی: کارشناسی ارشد |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره: بر طبق مصوبه شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات مورخ 16/4/92 این درس 3 واحدی در درسهای گروه 1 تمرکز مدارهای مجتمع پرتراکم از گرایش معماری کامپیوتر تعریف شده است. دانشجویانی که این درس را اخذ میکنند با مفاهیم جدیدی آشنا میشوند که به طور کلی در درسهای دوره کارشناسی به آنها پرداخته نمیشود. با این حال برخی از مفاهیم در درسهای معماری کامپیوتر، الکترونیک دیجیتال و شبکههای کامپیوتری در این درس به کار گرفته میشوند. | ||
هدف کلی: سیستمهای کامپیوتری در امور روزمره ما دخالت دارند و تاثیر گذار هستند. مثالهای زیادی میتوان بر شمرد که بدون کمک کامپیوتر، کارکرد آن سیستم مختل میشود که از جمله آنها میتوان به کنترل نیروگاه، سیستمهای هوانوردی و راه آهن، ارتباطات بانکی و ... اشاره کرد. بدیهی است کاربران و مدیران سیستمها هنگامی از تجهیزات دیجیتال استفاده میکنند که به یک سطح اطمینان رسیده باشند و آگاه باشند که تجهیزات دیجیتال در صورت رخداد اشکال و خطا قادر به مدیریت آن هستند. در نتیجه سیستمهای کامپیوتری باید به گونهای نسبت به خطا و اشکال تحمل پذیری داشته باشند تا بتوانند خدمات یکپارچه و بدون وقفه ارائه دهند. این درس بیشتر به روشهای سخت افزاری تحمل پذیری خطا میپردازند و به صورت محدود درباره روشهای نرم افزاری مطالبی بیان خواهد شد. رئوس مطالب به صورت مختصر عبارتند از:
o روشهای کمی: تخمین تحمل پذیری، قابلیت اطمینان، زمان متوسط تا خرابی و ...
o افزونگی زمانی: اجرای مجدد و محاسبه مجدد و ...
| ||
اهداف یادگیری: توجه و ترغیب مهندسان و طراحان سیستمهای کامپیوتری به حساسیت و اهمیت به کارگیری ساز و کارهای تحمل پذیری اشکال. | ||
رفتار ورودی: دانشجویان باید به مفاهیمی که در درسهای زیر پرداخته میشود، مسلط باشند: - معماری کامپیوتر - شبکههای کامپیوتری - الکترونیک دیجیتال | ||
مواد و امکانات آموزشی: در اختیار داشتن کتابهای آموزشی و سیستم کامپیوتری برای اجرای نرم افزارهای مربوطه | ||
روش تدریس: بیشتر مطالب درس به صورت تئوری در قالب اسلاید یا نوشتن بر روی تابلو ارائه میشوند. | ||
وظایف دانشجو: - حضور به موقع و فعال در تمام جلسات درس - آمادگی ذهنی در خصوص مطالب درسی قبل از ورود به کلاس - انجام تکالیف مربوطه - انجام پروژه درس در قالب پژوهش حول چند مقاله با موضوعاتی که تعیین میشوند. | ||
شیوه آزمون و ارزیابی: ارزشیابی این درس شامل تمرین (10%)، میان ترم (30%)، پایان ترم (40%) و ارائه سمینار (20% ) است. | ||
منابع درس: 1- Elena Dubrova, "Fault Tolerant Design: An Introduction", Department of Microelectronics and |
هفتهی یکم - مقدمهای بر تحمل پذیری اشکال - تاریخچه - کاربردها و اهداف - اتکاپذیری و تعاریف |
هفتهی دوم - تعاریف اولیه از اشکال، خطا و شکست - مدلها و انواع اشکال - روشهای اتکاپذیری |
هفتهی سوم - روشهای ارزیابی - قابلیت اطمینان و روشهای اندازه گیری آن |
هفتهی چهارم - مدل سازی اتکاپذیری - مدل RBD برای سیستمهای سری و موازی - مدل مارکوف |
هفتهی پنجم - ادامه مدل مارکوف و محاسبه قابلیت اطمینان و دسترس پذیری |
هفتهی ششم - افزونگی سخت افزاری شامل روشهای غیرفعال و فعال - نحوه محاسبه قابلیت اطمینان |
هفتهی هفتم - ادامه افزونگی سخت افزاری شامل روشهای هیبریدی - نحوه محاسبه قابلیت اطمینان |
هفتهی هشتم - افزونگی اطلاعات شامل مقدمات کد گذاری - کدهای توازن - نرخ اطلاعات |
هفتهی نهم - معرفی کدهای خطی - معرفی کدهای همینگ |
هفتهی دهم - کدهای cyclic - محاسبات پیمانهای و چند جملهای - روش کدگذاری |
هفتهی یازدهم - ادامه کدهای Cyclic (روش رمزگشایی) - پیاده سازی سخت افزاری کدهای Cyclic |
هفتهی دوازدهم - افزونگی زمانی و مفاهیم آن - مقدمهای بر افزونگی نرم افزاری و مفاهیم آن |
هفتهی سیزدهم - بررسی چند سیستم واقعی تحمل پذیری خطا - مدلهای تجربی و بررسی Military Handbook در محاسبه قابلیت اطمینان |
هفتهی چهاردهم - سمینار دانشجویان |
هفتهی پانزدهم - سمینار دانشجویان |
هفتهی شانزدهم - سمینار دانشجویان |