سیزدهمین آیین تجلیل از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز، امروز (دوشنبه، یکم خردادماه) در تالار شهید مطهری دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد .
دکتر عبدالله پارسا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در این مراسم اظهار کرد: اگر مرور سادهای بر منابع دینی داشته باشیم، شواهد زیادی از ارج نهادن به علم، معلمان و تعلیم و تربیت خواهیم دید .
وی افزود: از باب اهمیت باید گفت که اولین آیات نازلشده به پیامبر(ص) در باب علم، مقام علما و دانشمندان و اجری که در بارگاه الهی دارند، بود و خاشعترین انسانها به تعبیر من، علما هستند. دانشمندان و علما به دلیل اینکه بهتر به عظمت وجود الهی پی میبرند، خداترستر خواهند بود .
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه ارسطو سه تعریف را از استعداد ذکر میکند، گفت: تعریف اول، اسطوره استعدادهای ثابت است. یعنی برخی معتقدند استعداد خصیصهای ذاتی است که با تولد ظاهر میشود و با مرگ از بین میبرد .
پارسا ادامه داد: دوم اسطوره استعدادهای هماهنگ، به این معنا که همه استعدادهای انسان به یک اندازه رشد میکند. تعریف سوم نیز اسطوره استعدادهای ارزشمند است، یعنی تمام استعدادهای انسان ارزشمند هستند و ما استعداد بد یا مخرب نداریم و باید تمام استعدادهایمان را پرورش دهیم .
وی با بیان اینکه این تفکر امروزه زیر سؤال رفته و مورد تردید است، گفت: یکی از صاحبنظران سه تعریف را جایگزین این تعاریف میکند. اول استعداد به معنی تسهیلات، یعنی یک محیط غنی از امکانات فراهم کنیم و افراد را در آن رها کنیم تا استعدادهایشان به خودی خود رشد کند، اما در این تعریف، نقش اراده نادیده گرفته شده است .
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: دوم استعداد به معنای توانایی است که به مهارتهای سخت و نرم توجه میکند. اگر مهارتها را پرورش دهیم منجر به پرورش افراد مستعد میشود. تعریف سوم نیز استعداد به معنای ظرفیتهای فردی است، در این تعریف اراده فرد مهم است و هر آنچه فرد اراده کند، شرط است؛ این تعریف با ذات انسان سازگار است .
پارسا با بیان اینکه معتقدیم اگر بخواهیم انسان مستعد تربیت کنیم، باید انسانی صاحب اراده تربیت کنیم تا دست به گزینش ببرد و صرفاً خود را در استخر معلومات رها نکند، خاطرنشان کرد: این تعلیم و تربیت، آزادیبخش نیست بلکه تعلیمی آزادیبخش است که به پرورش انسانهای صاحب اراده و علمدوست منجر شود .
وی ادامه داد: تعریف ما نیز از استعدادهای درخشان، دانشجویانی صاحب اراده، امیدوار به رشد و کمال و تلاشگر، برای قدم گذاشتن در مسیر انسانیای است که نهایتِ این مسیر ازنظر ما، رسیدن به قرب الهی است. امیدواریم فضای آموزشی و تلاشهای دانشگاه در حوزه آموزش بتواند یک مسیر روشنتر، راهوارتر و گزینشیتر را در اختیار این افراد قرار دهد .
در این مراسم، 383 نفر از دانشجویان استعدادهای درخشان و 46 نفر برگزدیده اولین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهد چمران اهواز تجلیل شدند .