سیامک علی زاده

استادیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/08/15

سیامک علی زاده

دانشکده هنر شوشتر / گروه نقاشی

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. تهیه بانک اطلاعاتی نقاشان کردستان و تحلیل آثار آن ها از سال 1380 الی 1395
    ژیلا علی خانی 776
  2. آیکونوگرافی مرگ و زندگی در هنر ایلام (با مطالعه گورخمره ها و سفالینه ها و نقوش به جا مانده از تمدن ایلام)
    نگار رحمانپور 776
  3. آیکونوگرافی مجسمه های پیش از اسلام (مطالعه موردی پیکرک های ایلام)
    مهین ادمزاده 776
  4. بررسی هویت فرهنگی در بسته بندی خرمای خوزستان
    خدیجه مجلسی 774

    یک بسته بندی با هویت فرهنگی علاوه بر انجام رسالت اصلی خود، یعنی محافظت و نگهداری کالا؛ رسالت پیام رسانی فرهنگ تولیدکننده اش را به مصرف کننده ی کالا نیز به عهده دارد. این پژوهش با تاکید بر هویت فرهنگی موجود در بسته بندی خرمای خوزستان به روش توصیفی و تحلیلی شکل گرفته است. همچنین با مقایسه ی تطبیقی پدیده های موضوع این پژوهش یعنی بود و نبود هویت فرهنگی در بسته بندی خرمای خوزستان، با نمونه های مشابه در سایر ملل، سعی در شناخت بهتر این موضوع شده است. هدف از این پژوهش معرفی فرهنگ خوزستان در غالب طراحی بسته بندی خرما به واسطه ی خرید این کالا توسط خریداران داخلی و خارجی و تاکید بر اقتصاد غیرنفتی است؛ همچنین کمک به ارزآوری بیشتر در تجارت خرمای خوزستان به واسطه ی طراحی اصولی و هویت دار بسته بندی و توجه به ارزش افزوده ی کالا در تجارت، از اهداف دیگر این پژوهش است. طبق مطالعات میدانی و تحقیقات روی بسته بندی خرمای خوزستان مشاهده شد که هیچ عنصر هویت داری که نشان دهنده ی فرهنگ، هنر، باور و تمدن مردم خوزستان باشد، در بسته بندی های موجود در بازار، وجود ندارد. این بی هویتی منشایی جز بی توجهی تولیدکنندگان و بازرگانان و مسئولین ذیربط و نتیجه ای جز سودآوری بیشتر و مفیدتر کشورهای دیگر از خرمای خوزستان ندارد. مطالعات آماری صورت گرفته بر روی جمعیت هدف تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان خرمای خوزستان و تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماریSPSS ، نشان می دهد که آن ها با فرهنگ، هنر و باورهای بومی خویش آشنا هستند و بکارگیری عناصر با هویت بومی خوزستان را در بسته بندی های محصولات خرما می پسندند. لذا تغییر شیوه ی بسته بندی و اصلاح آن کاری است که بر عهده ی طراحان و با همت تولیدکنندگان صورت می پذیرد. از این رو توصیه می شود در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصل اقتصاد مقاومتی با بکارگیری زنان و مردان روستایی جویای کار در کارگاه ها و کارخانجات تولید و بسته بندی خرما برای تولید بسته بندی هایی با مواد و طراحی بومی خوزستان، هم چون صنایع دستی استان؛ گامی اساسی در دسترسی به بسته بندی های با هویت فرهنگی و بومی برداشته شود.


  5. شناخت نقوش زیورآلات مفرغی لرستان و استفاده از آن در طراحی زیورآلات
    زینب سوری 774

    یکی از راه های رشد و تعالی فرهنگی هر جامعه، شناختن پیشینه های اجتماعی و فرهنگی آن تمدن می باشد. اساطیر، خدایان و نمادهای به کار گرفته شده در طراحی اشیاء مفرغی لرستان به عنوان یکی از منابع معتبر و ارزنده ی فرهنگی شناخته شده مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، هم چنین با توجه به منابع موجود در مورد تاریخ ایران در زمینه طراحی و ساخت زیورآلات و جواهرات، قدمت تاریخی و به تبع آن،جنبه های فرهنگی و هنری آن است، در زمینه پیشینه، تمدن ایران محل تبلور یکی از زیباترین و بی بدیل ترین جریان های طراحی و ساخت جواهرات و آذین ها بوده است، که همگی نشان از جایگاه تاریخی ایران در این هنر و صنعت دارد که از سده بیستم به بعد نه تنها شاهد رشد این عرصه از هنرنبوده ایم بلکه کم کم به فراموشی سپرده شده و زیورآلات اصیل و زیبای ایرانی جای خود را به زیورآلات غربی و حتی تکراری داده است. پژوهش حاضر بر اساس منابع موجود کتابخانه ای به بررسی نقوش زیورآلات مفرغ های لرستان و هم چنین استفاده از این نقوش در طراحی زیورآلات جدید می پردازد. مفرغ های لرستان توسط قوم کاسی که در اوایل هزاره نخست، ساکن زاگرس مرکزی در منطقه لرستان کنونی می زیسته اند، ساخته شده اند. نکته مهم در مورد مفرغ ها این است که نظیر آن ها در نقاط دیگر به دست نیامده و به همین دلیل آن ها را مفرغ های لرستان نامیده اند. از این جهت، از حیث زیبایی و نقش پردازی دارای شهرت جهانی اند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با استفاده از این نقوش به خلق آثار جدید جهت حفظ و اشاعۀ فرهنگ اصیل ایرانی بپردازد. یکی از موضوعات مهم این پایان نامه چگونگی استفاده از این اشیاء در ساخت زیورآلات جدید اختصاص دارد، هم چنین توجه به هر یک از این نقوش و معنی و مفهوم آن ها جهت ساخت زیورآلات و جایگاه این هنر مورد پژوهش قرار گرفته است.اهداف تحقیق شامل:
    _شناخت و مقایسه نقوش مفرغ ها در تمدن لرستان
    _هویت بخشی و اشاعه ی هنر اصیل ایرانی با استفاده از نقوش باستانی مفرغ های لرستان و کاربرد آن در طراحی زیورآلات معاصر ایران
    _احیای نقوش اصیل ایرانی، انتقال و حفظ مفاهیم سنتی و بازگشت به گذشته با استفاده از طراحی زیورآلات
    _حفظ جایگاه زیورآلات از جنبه آرایشی در کنار انتقال معانی و مفاهیم خاص هنر ایرانی می باشد. روش تحقیق در این پایان نامه توصیفی و تحلیلی می باشد.و با توجه به بررسی های انجام شده در جهت پایان نامه به طور کلی می توان این گونه بیان کرد: 1-هریک از نقوش به کار رفته دارای معنا و مفهوم خاصی می باشند که برگرفته از باورها و اعتقادات مردمان آن زمان بوده، چرا که اعتقادات مردم این ناحیه متکی بر قدرت آسمانی بود و زندگی خود را صرف تهیه مقدمات مرگ و زندگی در جهانی دیگر می کردند.

    2-با توجه به طرح های انجام شده ی بر گرفته از نقوش مفرغ ها می توان اظهار داشت نقوش مورد نظر قابلیت و استعداد در طراحی زیورآلات جدید را دارا هستند. تنوع و کثرت نقوش و همچنین نوع نقوش مورد استفاده درمفرغ های لرستان سبب شده قابلیت تغییر و تلفیق و نقش بستن بر بسترهای گوناگون را دارا باشند، با توجه به طرح های انجام شده در پایان نامه می توان این نقوش را مناسب در طراحی زیورآلات جدید معرفی و بکار برد.
    3-بین نقوش و کاربرد آنها رابطه ای متقابل وجود داشته است ، با توجه به اهمیت و جایگاه بیان شده ی زیورآلات در فوق، استفاده از این نقوش در طراحی زیورآلات می تواند سبب: 1-هویت بخشی و اشاعه ی هنر اصیل ایرانی شود،2- هم چنین ایده هایی جدید در طراحی زیورآلات معاصر در ایران ایجاد نمود.3- استفاده از این نقوش در طراحی زیورآلات جدید می تواند به احیای نقوش اصیل ایرانی، انتقال و حفظ مفاهیم سنتی و بازگشت به گذشته شود، 4- امکان حفظ جایگاه زیورآلات از جنبه آرایشی در کنار انتقال معانی و مفاهیم خاص هنر ایرانی شد..


     


  6. نقشمایه‌های زن با تاکید بر ایزد بانوان باروری در تمدن عیلام (۲۷۰۰ الی ۶۴۰ قبل از میلاد)
    فروغ جباری 774

    در باور فرهنگ‌های باستانی، زن، زمین، ماه، مار و گاو نماد باروری محسوب می‌شدند و نمادهای هریک از این عناصر در آثار به جا مانده از این دوران می‌توان یافت. نمادهای مربوط به زن پیچیده و معمولا نقش دوسویه دارد. هم شاه بانوی باکره بهشت و هم زن درنده خو و بدکاره است. هم هدایت ناب معنوی و هم اغواکنندگی را به همراه دارد. کاملا مشخص است که زن نقش باروری دارد. در پیکرک هایی که از ایزد بانو‌ها در دوران باستان باقی مانده، بر اندام باروری آنها تاکید شده است. در این پژوهش شیوه-های ساخت، کارکرد پیکرک¬های با موضوعیت زن و باروری در عیلام و مقایسه¬ آنها با تمدن¬های میانرودانی و با توجه به پرسش¬های همچون چگونگی روند تکامل و تحول پیکرک¬ها در شکل و مفهوم، مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد و سعی بر این است که تمام جوانب مدنظر و تا جای ممکن از منابع دست اول استفاده قرار گیرد. در نتیجه کاربردهای آیینی، شیوه تفکر عیلامیان در مورد زن و همچنین موقعیت اجتماعی زن در بنیان¬های تفکر عیلامیان مشخص می شود.