سعید امانپور

استاد

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/08/15

سعید امانپور

دانشکده ادبیات و علوم انسانی / گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. بررسی نقش سرای محلات در ارتقاء فرهنگ شهروندی ساکنان محلات کم برخوردار شهر اهواز (مطالعه موردی:کوی آل صافی)
    ریاض مرعی 782
  2. نقش ساماندهی مشاغل غیررسمی در زیست پذیری شهر اهواز
    ابراهیم حاجتی 781
  3. بررسی تحلیل موانع جلب مشارکت زنان در مدیریت شهری کلانشهر اهواز
    سمیه محمدی 781
  4. تحلیل فضایی ـ کالبدی سطح آسیب پذیری بافت فرسوده شهری اهواز ( مطالعه موردی؛ منطقه عامری)
    فرخنده هاشمی قندعلی 781
  5. ارزیابی آسیب پذیری مراکز ثقل شهر دزفول از منظر پدافند غیرعامل
    مرتضی باقری 781
  6. تحلیل فضایی عوامل موثر در بازآفرینی بافت فرسوده شهر بوشهر
    راضیه شجاعی ازاد 780
  7. ارزیابی نقش گمرک بندر امام خمینی بر پایداری سکونتگاه های انسانی (مطالعه موردی: شهر ماهشهر)
    دانیال لطفعلی زاده 779
  8. سنجش و ارزیابی ابعاد محرک توسعه در بازآفرینی محله های بافت فرسوده شهر ایذه
    روح الله نوذرپور 779
  9. بررسی نقش کیفیت محیطی بر میزان رضایتمندی و وفاداری گردشگران( مطالعه موردی؛ دهستان سردشت شهرستان دزفول)
    ضرغام دودونگه 779
  10. تحلیل عوامل موثر در ایجاد احساس تعلق ساکنان غیر بومی به شهر اهواز
    زینب بیات 779
  11. بررسی زیست پذیری بافت های فرسوده شهری (مطالعه موردی؛ بافت فرسوده منطقه 8 شهر شیراز)
    وحید قرقانی 778
  12. تحلیل نقش حس تعلق به مکان در بافت های فرسوده جهت بازآفرینی شهری(مطالعه موردی: بخش مرکزی کلانشهر اهواز)
    افسانه علی بخشی 778
  13. تحلیل شیوه های گذراندن اوقات فراغت ساکنان بافت های فرسوده شهری (مطالعه موردی: شهر بهبهان)
    فاطمه احمدزاده 778
  14. شناخت و تحلیل شاخص های شهر خلاق در راستای توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی: مناطق هشت گانه شهر اهواز)
    ماجده عبیات 777
  15. سنجش پایداری اجتماعی در مناطق شهری با رویکرد شهر فشرده( مطالعه موردی: شهر اهواز)
    سیده زهرا طباطبایی 777
  16. پیامدهای تبدیل اراضی کشاورزی به باغ ویلاها(مطالعه موردی : روستای شهید محمد منتظری شهرستان دزفول )
    رضا پورشاه ابادی 777
  17. برندسازی گردشگری شهری (نمونه موردی: شهر دزفول)
    زهرا محقق 776
  18. بررسی و تحلیل عوامل موثر بر مشارکت شهروندان در بهبود محیط زیست شهری( مطالعه ی موردی: کلانشهراهواز)
    سیده سهیلا حسینی چمنی 776
  19. مدیریت بحران پدیده ریزگرد ها در شهر اهواز با تاکید بر شاخص های بهداشتی و درمانی
    نورا عبیات 776
  20. ارزیابی و تحلیل شاخص های کالبدی-فضایی با رویکرد توسعه پایدار گردشگری (نمونه موردی؛ شهر چادگان) استان اصفهان
    بنیامین براتی 775

    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل شاخص های کالبدی-فضایی با رویکرد توسعه پایدار گردشگری در شهر چادگان انجام شده است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و روش بررسی آن توصیفی- تحلیلی می-باشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه شهروندان و گردشگران حاضر در شهر تشکیل داده¬اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 373 نفر تعیین گردید. که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده است. برای روایی پرسشنامه از نظرات اساتید راهنما و مشاور و سایر اساتید دیگر و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و مقدار ضریب آلفا برای کلیه متغیرهای تحقیق 8/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و بوسیله نرم افزار SPSS 20انجام گردید. همچنین از نرم افزار Amos و مدل معادلات ساختاری برای تهیه ی مدل مفهومی پژوهش استفاده شد. در بخش توصیفی، جداول فراوانی و نمودارهای مربوط به آنها و در بخش آمار استنباطی با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی ، آزمون تی، آنالیز واریانس؛ فرضیه های موجود در تحقیق بررسی شدند. یافته های این پژوهش نشان داد که؛ 1) شاخص های کالبدی-فضایی شهر چادگان به صورت بخشی برنامه ریزی شده اند.2) المان ها و عناصر مبلمان شهر چادگان متناسب با نیاز شهروندان و گردشگران توزیع و مناسب سازی نشده اند.3) منظر شهر چادگان از کیفیت نامناسب برخوردار است و نتوانسته است در جذب گردشگران خوب عمل کند. 4) سرمایه گذاری های خارجی (خارج از شهرستان و استان) توانسته است باعث گسترش تغییرات کالبدی-فضایی در محدوده و حریم شهر شود.


  21. سنجش عوامل موثر بر میزان رضایتمندی ارباب رجوع از کیفیت خدمات اداری شهرداری بندرلنگه
    نعیم اکرامی 774

     پژوهش حاضر با هدف سنجش عوامل موثر بر میزان رضایتمندی ارباب رجوع از کیفیت خدمات ارائه شده در شهرداری شهر بندرلنگه انجام یافته است. این پژوهش بر اساس هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت و روش بررسی؛ پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی می¬باشد. جامعه¬آماری آن شامل کلیه افرادی است که به شهرداری بندرلنگه مراجعه نموده¬اند. حجم نمونه با توجه به در دست نبودن تعداد کل جامعه¬آماری، به طور تقریبی 351 نفر تعیین گردید. که به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه¬گیری؛ پرسشنامه برگرفته از پژوهش بحرانی و همکاران(1387) بوده و به ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌییﻦ ﭘﺎیﺎیی ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ¬ها؛ از روش آﻟﻔﺎی کﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده شد، کﻪ ﻣﻘﺪار آﻟﻔﺎی آن81/0 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. تجزیه و تحلیل اطلاعات، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و به¬وسیله نرم¬افزارهای Spss22 و Amos23 انجام گردیده است. برای ترسیم نقشه¬ها نیز از نرم¬افزار ArcGis10.1 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که: میزان رضایتمندی ارباب رجوع از شهرداری شهر بندرلنگه کمتر از حد متوسط بوده است. بین سن ارباب رجوع و میزان رضایتمندی آنها از شهرداری رابطه مثبت و معنادار و بین تحصیلات ارباب رجوع و میزان رضایتمندی آنها از شهرداری رابطه منفی و معنادار وجود دارد. میزان رضایتمندی از شهرداری براساس جنسیت و وضعیت¬اشتغال ارباب¬رجوع متفاوت بوده است. بین کیفیت خدمات و ابعاد پنجگانه آن(رضایت از شرایط فیزیکی، رضایت از نحوه پاسخگویی، رضایت از کیفیت راهنمایی، رضایت از نحوه برخورد کارکنان و اعتماد و اطمینان به کارکنان) با میزان رضایتمندی ارباب¬رجوع از شهرداری بندرلنگه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین انتظارات ارباب رجوع از ارائه خدمات و میزان رضایتمندی آنها رابطه منفی و معنادار وجود داشته است. در آخر هم بین متغیرهای نگرش نسبت به شهرداری و ارزش درک شده از خدمات با میزان رضایتمندی ارباب رجوع از شهردرای رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند¬گانه نیز نشان داد که در مجموع؛ متغیرهای پیش¬بین تحقیق، حدود 53 درصد از واریانس متغیر ملاک(رضایتمندی ارباب رجوع از شهرداری) را تبیین می¬کنند.


  22. تحلیل پارامترهای موثر بر کیفیت سرویس دهی میادین به منظور روان سازی ترافیک
    پدرام کریمی ارپناهی 774

    با گسترش روز افزون ترافیک در شهرها و لزوم توجه به ظرفیت راه‌ها و تاثیر آن بر معابر شهری و اثرات جانبی ترافیک بر کاربر‌های اطراف میادین و راه‌های منتهی به میدان و وابستگی زیادی که میادین به ترافیک عبوری و رفتار رانندگان دارد، لذا کیفیت سرویس در معابر شهری و با وجود رانندگان پرشمار با رفتارهای ترافیکی متفاوت، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. میدان به‌عنوان یک تسهیل ترافیکی می‌تواند نقش به سزایی را در عبور ترافیک از خود ایفا ¬کند که نیاز است در کشور ما توجهی خاص به آن مبذول شود. در این پژوهش، ما دو میدان شهدا و سوم کیانپارس را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این دو میدان میدان‌های نرمال می‌باشند. در بررسی میدان شهدا فرض کردیم اگر ایستگاه تاکسی از محیط میدان به خیابان آزادگان که عرض نسبتاً مناسبی دارد منتقل شود، جریان ترافیک بهبود می‌یابد. هم‌چنین در بررسی میدان سوم کیانپارس فرض را بر این قرار دادیم که یک ‌طرفه نمودن خیابان میهن غربی و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه به میدان باعث بهبود جریان ترافیک و روان‌سازی ترافیک ‌می‌شود. هدف از این پژوهش تحلیل پارامترهای موثر بر کیفیت سرویس‌دهی میادین به منظور روان‌سازی آن‌ها است. روش مورد مطالعه بدین صورت بوده که ابتدا مشخصات هندسی میدان‌ها و پارامترهای موثر بر کیفیت سرویس‌دهی این میادین با استفاده از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی برداشت شده و سپس جهت تحلیل پارامترها از نرم‌افزار سیدرا استفاده شده است. در نهایت با توجه به این‌که نرم‌افزار سیدرا، تاثیر بسیار زیاد تاخیرها بر ظرفیت و سطح سرویس‌دهی میدان‌ها را در نظر می‌گیرد، علل تاخیر و کاهش سطح سرویس شناسایی . آنچه از مطالعات این تحقیق حاصل شده است، درباره‌ی میدان شهدا می‌توان گفتایستگاه تاکسی در شمشده استال شرقی میدان، میزان تاخیر را به 198 ثانیه و سطح سرویس را F نموده است که با انتقال ایستگاه تاکسی از محیط میدان به خیابان آزادگان، میزان تاخیر به 50 ثانیه کاهش یافت و سطح سرویس آن E گردید. هم‌چنین ظرفیت میدان از 5520 وسیله‌ی نقلیه در ساعت به 6944 وسیله‌ی نقلیه در ساعت افزایش پیدا نمود. درباره‌ی میدان سوم کیانپارس می‌توان گفت با توجه به موقعیت میدان و حجم ترافیک بالای این میدان که حدود 8750 وسیله‌ی نقلیه در ساعت اوج میدان است، منجر به به‌وجود آمدن تاخیر حدود 146 ثانیه و سطح سرویس F گردیده است. با یک طرفه نمودن خیابان میهن غربی و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه به میدان، میزان تاخیر میدان به حدود 54 ثانیه کاهش می‌یابد و سطح سرویس میدان نیز به E تبدیل می‌شود. در مورد ظرفیت میدان نیز از 5642 وسیله نقلیه در ساعت به 6483 وسیله نقلیه در ساعت افزایش یافت.


  23. سیاست ها و راهبردهای ساماندهی فضایی سکونتگاه‌های غیررسمی نمونه موردی: کوی پیام نور دزفول
    زهرا عباسی لیوسی 774

    یکی از زمینه های ناپایداری توسعه شهری به ویژه در کشورهای در حال توسعه، گونه¬ای از سکونت با مشکلات حاد موسوم به اسکان غیررسمی است. این نوع سکونت، نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه برای ساماندهی فضایی وضعیت کنونی و جلوگیری از گسترش آن در آینده است. از آنجا که اسکان غیررسمی از عواملی فراتر از مکان آن، تشکیل و گسترش یافته و متقابلاً بر محیطی فراتر از آن تاثیر می گذارد، لذا راه حل این مسئله به سیاست گذاری و راهبردهایی نه فقط در سطح محلی، که در سطح ملی نیاز دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سیاست‌ها و راهبردهای ساماندهی فضایی سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرک پیام نور شهر دزفول تدوین شده است. روش تحقیق از لحاظ نوع توصیفی- تحلیلی بوده است و برای گرداوری داده¬ها از روش کتابخانه ای و پیمایشی(پرسشنامه محقق ساخت) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده¬های پژوهش از مدل¬ VIKOR و SWOT و برای آزمون فرضیات از آزمون تک نمونه¬ای T-Test استفاده شده است. جامعه آماری در بخش ارزیابی ساماندهی فضایی ¬اسکان غیررسمی، سرپرست های خانوار در شهرک پیام نور بوده که براساس فرمول کوکران 300 نفر انتخاب شده است. همچنین جامعه آماری در بخش سیاست ها و راهبردها شامل اساتید و کارشناسان حوزه اسکان غیررسمی بوده که 60 نفر به صورت نمونه های هدف مند انتخاب شده اند. نتایج حاصل نشان داد که مهم‌ترین عامل نقاط قوت، پایین بودن هزینه در خانوارهای ساکن در شهرک، مهم‌ترین عامل ضعف، وجود زمینه‌‌های شکل‌گیری اشتغال کاذب و غیر رسمی، مهم‌ترین فرصت، سنددار کردن پلاک‌های مسکونی و به‌واسطه آن ارزشمند شدن زمین و مسکن اقشار کم درآمد و مهم‌ترین عامل تهدید، گرایش کودکان لازم التعلیم به ترک تحصیل جهت ورود به بازار کار غیررسمی و کمک به تامین مالی خانواده می¬باشد.در ساماندهی فضایی شهرک پیام نور دزفول با توجه به نمره نهایی در محیط داخلی، نقاط ضعف و نقاط قوت هر دو در حد متوسط بوده و نسبت به یکدیگر برتری ندارند در حالیکه تهدیداتی که از طرف محیط خارجی برای ساماندهی فضایی سکونتگاه غیررسمی شهرک پیام نور وجود دارند کمتر از فرصتهای آن می‌باشد. در بخش ارزیابی سیاست ها و راهبردها نیز نتایج نشان داد که سیاست‌ها و راهبردهای اجتماعی، فرهنگی – جمعیتی، سیاستهای محیطی- کالبدی و همچنین سیاستهای مدیریتی، نهادی و حقوقی می¬تواند در ساماندهی فضایی سکونتگاه‌ غیررسمی شهرک پیام نور دزفول تاثیرگذار بوده و این در حالی است که سیاست‌ها و راهبردهای اقتصادی نمی¬تواند در ساماندهی فضایی سکونتگاه‌ غیررسمی شهرک پیام نور دزفول تاثیرگذار باشد. بنابراین با توجه به نتایج فوق می¬توان بیان کرد که امروزه با مطالعات دقیق¬تر و با استفاده از سیاست¬ها و راهبردها می توان زمینه توانمندسازی سکونت گاه¬های غیررسمی را فراهم کرد.


  24. ارزیابی آسیب پذیری زیرساخت های شهری کوهدشت با رویکرد پدافند غیرعامل
    مهدی علی زاده 774

    در معرض تخریب قرار گرفتن ناشی از خطر، اعم از جنگ و مخاطرات طبیعی همواره به عنوان چالشی در سراسر دنیا و به ویژه ایران مطرح بوده است شهر کوهدشت بر اساس مطالعات پژوهشگاه زلزله شناشی ایران، در پهنه زلزله با خطر نسبی متوسط قرار دارد و به دلیل قرارگیری در حوزه¬ی آبریز کرخه از پتانسیل سیل خیزی بالایی برخوردار است(سیل آبانماه 1394) از طرفی موقعیت استراتژیک شهر کوهدشت به عنوان یک شهر دفاعی در نیمه غربی کشور همواره این شهر را در پهنه با ریسک بالای تهاجم قرار داده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش¬شناسی توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر رویکرد مطالعات مکانی- مدلی است و شاخص¬های منتخب شامل 137 زیرساخت در قالب 4 دسته اصلی شامل زیرساخت-های (ویژه، عمومی و مردمی، خدمات اضطراری و مدیریتی) بر اساس نظر کارشناسان و نظرسنجی و با استفاده از تکنیک دلفی استخراج شدند همچنین 12 معیار جهت تشکیل بانک داده¬های مکانی استخراج شد. جهت تجزیه و تحلیل داده¬های با استفاده از مدل مکانی و ترکیبی(FAHP-GIS) ترکیب وزن نهایی شاخص¬ها مشخص و سپس با استفاده از ابزار Distance حریم همجواری هرکدام از لایه¬ها مشخص شد سپس با استفاده از Fuzzy Overlay همپوشانی لایه¬ها با Gamma0/9 انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که 88/63 درصد زیرساخت¬ها از نظر وضعیت سازگاری و هم¬جواری وضعیتی کاملا ناسازگار دارند و ازنظر رتبه بندی نواحی 2 و 4 آسیب¬پذیر ترین نواحی را تشکیل می¬دهند.


  25. ارزیابی الزامات پدافند غیرعامل در همجواری صنایع(مطالعه موردی؛ کلان شهر اهواز)
    علیرضا پرویزیان 774

    چکیده: کاربری صنعتی از جمله کاربری های استراتژیک می باشند که بعضاً به دلیل عدم توجه به شرایط مکانی به صورت ناموزون، به عنوان کاربری های غیرسازگار همجوار شده اند. رعایت اصول پدافند غیرعامل در مکانیابی این فعالیت ها به لحاظ تاثیر مستقیم آن در آسایش و امنیت خانوارها در زمان بحران از حساسیت زیادی برخوردار است؛ هدف اصلی این تحقیق ارزیابی الزامات پدافند غیرعامل در همجواری صنایع در کلان شهر اهواز می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. داده های نظری پژوهش به روش کتابخانه ای و طرح های تحقیقاتی، آمارنامه ها، کتب موجود و مقالات، طرح های شهری جمع آوری شد. هم چنین اطلاعات میدانی به روش مشاهده گردآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا با بهره گیری از آراء خبرگان از مدل چند متغیره (FAHP) برای وزن بخشی به شاخص ها استفاده می شود، سپس اصول و معیارهای همجواری مدنظر استخراج و شناسایی می شود، و با استفاده از نرم افزار GIS ابزارEuclidean Distance از مجموع ابزارهای Distance نقشه های همجواری طراحی خواهند شد. پس از ارزش گذاری و تعیین وزن ها، نتایج حاصل شده را در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی با گزینه Raster Calculator در لایه ها تاثیر داده و با اعمال گزینه Overlay با استفاده از ابزار Fuzzy overly با گامای 9/0 از مجموع ابزارهای Spatial Analyst Toolsنقشه های لایه های موردنظر تلفیق و تحلیل مکانی انجام خواهند شد. تحلیل یافته‌ها نشان می‌دهد که در پهنه های خیلی کم و کم در مجموع 73/51 درصد از کاربری ها قرار دارد و در پهنه های متوسط تا خیلی زیاد در مجموع 27/48 درصد تعیین شده است. نتایج نشان داد که بخش عمده ای از از کلانشهر اهواز در مجموع 13801 کاربری از لحاظ همجواری با صنایع سنگین و نیمه سنگین آسیب پذیر بوده و در شعاع تخریب این صنایع قرار گرفته اند. ناامن ترین منطقه صرف نظر از کاربری مسکونی منطقه هفت می باشد که 10 کاربری حیاتی، 24 کاربری حساس و 13 کاربری مهم آن آسیب پذیر بوده و بعبارتی در شعاع تخریب صنایع موجود قرار گرفته است.


  26. بررسی نقش اشتغال زنان در توسعه اقتصادی - اجتماعی روستا(مطالعه موردی بخش معصومیه شهرستان اراک)
    مریم امیدوار 773

     اهمیت توسعه روستایی و نقش حیاتی آن در پیشبرد کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه برهیچ کس پوشیده نیست. در این راستا، دستیابی به توسعه واقعی بدون استفاده از ذخیره عظیم نیمی از پیکره جامعه یعنی زنان، امری غیرممکن خواهد بود. به دیگر سخن، یکی از شاخص¬های نوسازی اقتصاد ملی و توسعه اجتماعی، مشارکت زنان و نحوه ایفای نقش آنان در ساختارهای اقتصادی است. زنان به ویژه در مناطق روستایی نقش مهمی در تولید روستایی بر عهده دارند. زنان روستایی به دلیل وظایف و نقش¬های متعددی که در روستا بر عهده دارند، نیروی عمده¬ای برای ایجاد تحول و منبعی بالقوه برای پیشبرد اقتصاد روستایی و افزایش هرچه بیشتر نرخ رشد تولیدات مواد¬غذایی محسوب می¬شوند و همچنین ضروری است برای دستیابی به توسعه اجتماعی-اقتصادی، زنان نیز در فرآیندهای توسعه مشارکت نموده و از نتایج آن بهره جویند. مشارکت برابر زنان در فرایندهای توسعه نه تنها مصداقی از رعایت حقوق بشر و عدالت اجتماعی است، بلکه سبب تسریع و تقویت توسعه اجتماعی نیز می¬گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش اشتغال زنان در توسعه اقتصادی - اجتماعی روستایی بخش معصومیه شهرستان اراک از استان¬ مرکزی می¬باشد. جامعه آماری این پژوهش را افراد بالای 15 سال سن در دو دهستان معصومیه و مشک¬آباد بخش معصومیه تشکیل می¬دهند(6786=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 364 نفر تعیین گردید. در این پژوهش از دو شیوه کتابخانه¬ای و میدانی مبتنی بر پرسشنامه برای جمع¬آوری داده¬ها و اطلاعات استفاده شده است. روایی گویه¬ها توسط نظرات متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ(88/0) مورد تایید قرار گرفت. روش انتخاب شده جهت ارزیابی و اولویت¬بندی شاخص¬ها و مولفه¬های توسعه اقتصادی و اجتماعی، روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP FUZZY) و همچنین جهت رتبه¬بندی و تاثیر معرفه‌های پژوهش از آزمون میانگین و انحراف¬معیار و برای سنجش میزان همبستگی شاخص‌های موردنظر از آزمون همبستگی پیرسون و به منظور سنجش معناداری مولفه¬ها از آزمون تحلیل واریانس(ANOWA) و در انتها جهت آزمون فرضیه¬های پژوهش از مدل رگرسیون چندمتغیره و T تک¬نمونه¬ای در محیط نرم¬افزار ¬SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق از دیدگاه کارشناسان صاحب¬نظر نشان داد، در بعد توسعه اقتصادی، شاخص توسعه انسانی و در بعد توسعه اجتماعی، شاخص بهره¬وری بیشترین اولویت را جهت بسترسازی توسعه روستایی، دارا هستند. نتایج تحلیل حاصل از رگرسیون خطی نشان داد بین اشتغال زنان و توسعه اقتصادی- اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که بیانگر آن است که هر چه اشتغال زنان بیشتر شود، امکان توسعه اقتصادی- اجتماعی روستاهای مورد مطالعه افزایش می¬یابد و همچنین نتایج تحلیل آزمون T تک¬نمونه¬ای نشان داد که اثر اشتغال زنان در توسعه اقتصادی خانوار و توسعه اجتماعی بخش عمومی روستاهای مورد مطالعه بیشتر بوده است. یعنی از دیدگاه مردم هر چه میزان اشتغال زنان در سطح روستاها بیشتر شود، به تبع آن باعث توسعه و رونق اقتصادی خانوار و همچنین موجب توسعه اجتماعی بخش عمومی روستاها و مشارکت هر چه بیشتر زنان در اجتماع روستاها می-شود.


  27. ارایه مدل بهینه سازی مسیر ناوگان حمل ونقل عمومی(اتوبوس) بر پایه GIS (مطالعه موردی شهر اهواز)
    ابوالعباسی-صادق 773

    اتوبوس رانی یکی از مهم ترین سیستم های حمل ونقل عمومی شهری محسوب می شود در کلیه کشورها از جمله ایران نقش عمده ایی را در انجام سفرهای درون شهری ایفا می کند با توجه به اینکه دیگر سیستم های حمل ونقل عمومی مانند قطار شهری یا مترو در کلیه شهرهای کشور یا وجود ندارد یا به بهره برداری نرسیده است در حال حاضر اتوبوس تنها وسیله حمل ونقل عمومی می باشد که کار انتقال انبوه مسافر را در شهرها انجام می دهد مسیریابی سیستم حمل ونقل شهری که در کشور ما کمتر به آن اهمیت داده شده است فرآینددینامیکی و پویاست و همراه با تغییر خصوصیات ترافیکی شهرها باید امکان سنجی ایجاد مسیرهای جدید وبهبود مسیرهای فعلی مورد استفاده قرار گیرد هدف از این پژوهش کاهش هزینه از دیدگاه اپراتور واستفاده کنندگان است بطوری که مورد مطلوب هر دو قرار بگیرد در این پژوهش یک روش جدید برای بهینه سازی مسیرهای شبکه اتوبوس رانی با استفاده از سیستم عصبی فازی تطبیقی(ANFIS) وترکیب آن با الگوریتم ژنتیک پیشنهاد شده است در نهایت مدل ارایه شده بر روی یک شبکه شهری اهوازآزمایش و نتایج آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است نتایج به دست آمده نشان دهنده بهبود عملکرد این مدل در مقایسه با مدل های قبلی میباشد.


  28. نقش زراعت در توسعه پایدار روستایی مطالعه موردی: دهستان کوهدشت جنوبی، شهرستان کوهدشت استان لرستان
    تهمینه ازادبخت 773

     کشاورزی از دیرباز نقش مهمی در توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست¬محیطی روستایی داشته و امرار معاش بسیاری از روستاییان وابسته به این نوع فعالیت بوده است. ¬ایجاد تحول اقتصادی، اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه روستایی و دستیابی به جایگاه واقعی کرامت انسانی از اهداف توسعه روستایی است. برای دستیابی به چنین اهدافی، کشاورزی و فعالیت¬های وابسته به آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است¬. زیرا توسعه آن در روستا سبب فعال شدن محیط اقتصادی روستا، افزایش تولید، درآمد، بهبود استانداردهای زندگی، رفع فقر و نابرابری و ... در روستاها می‌شود. امروزه بسیاری از محققان و دانشمندان، توسعه کشاورزی را به مثابه استراتژی و راهبرد اصلی توسعه روستایی قلمداد کرده ¬و معتقدند که کشاورزی به عنوان منبع اصلی تامین درآمد و فرصت‌های اشتغال، نقش اساسی در توسعه‌ی روستایی ایفا می‌کند. دهستان کوهدشت جنوبی به دلیل قابلیت¬های محیطی فراوان بارش بالا و پتانسیل بالای خاک وداشتن آب و هوای مساعد جهت کشت اکثر محصولات و تولید و توسعه زراعت به ویژه گندم از مهم¬ترین مناطق کشاورزی در استان و کشور به شمار می¬رود. در این پژوهش به بررسی نقش فعالیت¬های کشاورزی در توسعه پایدار روستایی دهستان کوهدشت جنوبی بخش مرکزی شهرستان کوهدشت پرداخته شده که بر اساس سرشماری سال1390، 16967 نفر جمعیت دارد. جامعه آماری این پژوهش را کشاورزان بالای 15 سال سن در دهستان کوهدشت جنوبی بخش مرکزی تشکیل می‌دهند(1445=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر تعیین گردید. در این پژوهش از دو شیوه کتابخانه¬ای و میدانی مبتنی بر پرسشنامه برای جمع¬آوری داده¬ها و اطلاعات استفاده شده است. روایی گویه¬ها توسط نظرات متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ مربوط به کشاورزان(87/0) و آلفای مربوط به کارشناسان(86/0) مورد تایید قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و میدانی است و روش انتخاب شده جهت ارزیابی و اولویت¬بندی شاخص‌ها و مولفه¬های توسعه اقتصادی،اجتماعی- فرهنگی و زیست-محیطی روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP FUZZY) و همچنین جهت رتبه¬بندی و تاثیر معرفه¬های پژوهش از آزمون میانگین و انحراف معیار و برای شناسایی نقاط قوت وضعف از مدل سوات و در آخر جهت آزمون فرضیه¬های پژوهش از T تک¬نمونه¬ای در محیط نرم¬افزار ¬SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کشاورزی و توسعه اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد از نظر کارشناسان که بیانگر آن است که هر چه کشاورزی گسترش پیداکند توسعه اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی روستاهای مورد مطالعه افزایش می¬یابد. ولی از نظر کشاورزان فقط از لحاظ اجتماعی- فرهنگی رابطه معناداری بین زراعت و توسعه پایدار وجود دارد. همچنین در این منطقه پتانسیل بالایی جهت گسترش فعالیت¬های زراعت وجود دارد. در این پژوهش اهدافی چون شناخت نقش کشاورزی به خصوص زراعت در توسعه پایدار روستایی، ارائه راهبردها و راهکارهایی جهت توسعه کشاورزی، شناخت مسائل و مشکلات مربوط به فعالیت‌های کشاورزی ¬دهستان کوهدشت جنوبی، بررسی توان‌های موجود منطقه در بخش کشاورزی در سطح روستاهای مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است.


  29. برنامه ریزی و مکان یابی سایت‌های اسکان موقت پس از وقوع زلزله با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) و سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) (مطالعه موردی: شهر مسجدسلیمان)
    عبدالرحمن نوذری 773

    یکی از مهمترین مسائلی که همواره مورد توجه سازمان‌های مسئول در مدیریت بحران قرار دارد، انتخاب مکانی جهت استقرار اضطراری یا موقت جمعیت‌های آسیب دیده از سوانح است. در ایران و اکثر نقاط جهان معمولاً مکان گزینی برای اسکان موقت شهروندان به صورت تجربی پس از بروز سانحه، بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم توسط سازمان‌های امدادرسان انجام می‌گیرد. بدیهی است عدم رعایت مکان‌گزینی صحیح ممکن است فاجعه دیگری به مراتب وخیم‌تر از سانحه اولیه به دنبال داشته باشد؛ بنابراین لزوم برنامه‌ریزی، مدیریت و ارائه راهکارهای مناسب در استقرار اضطراری یا موقت جمعیت آسیب‌دیده قبل از وقوع زلزله الزامی می‌نماید. نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در شناسایی فضاهای اسکان موقت جمعیت‌های آسیب دیده ناشی از زلزله مناسب باشد. این پایان‌نامه که با هدف برنامه‌ریزی و مکان‌یابی سایت‌های اسکان موقت با استفاده از مدل تحلیل شبکه (ANP) و سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) در سطح شهر مسجدسلیمان تدوین گردیده است از یک سو در زمره تحقیقات کاربردی است، زیرا هدف آن بهتر نمودن وضعیت یک پدیده است و از سوی دیگر تحقیقی بنیادی است، زیرا هدف آن کشف ویژگی‌های عمومی و اصول کلی یک پدیده می‌باشد. روش مطالعه این پژوهش توصیفی – تحلیلی محتوایی و روش گردآوری اطلاعات آن متکی بر سه روش اسنادی، مطالعات میدانی و تکمیل پرسشنامه استوار است. در ابتدا با مطالعه مبانی نظری و ادبیات مسکن و سکونتگاه موقت و تجربیات عملیات اسکان موقت در زلزله‌های رخ داده در جهان و ایران استانداردهای برنامه‌ریزی مسکن و سکونتگاه‌های موقت را شناسایی نموده و بدین طریق ۴۰ شاخص تاثیرگذار بر مکان‌یابی سایت‌های اسکان موقت معرفی نموده است. در مرحله بعد به منظور سنجش شاخص‌ها، از میان شاخص‌های شناسایی شده، ۲۴ شاخص که قابلیت کمی شدن و سنجش را دارا بودند و اطلاعات مربوط به آن‌ها در اختیار نگارنده قرار داشت، انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش DEMATEL و تدوین پرسشنامه با اخذ نظرات کارشناسان جهت روابط میان شاخص‌ها شناسایی شد. در ادامه ضرایب اهمیت هر یک از ۲۴ شاخص با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه‌ای(ANP) ؛ به عنوان یکی از جدیدترین روش‌های تصمیم گیری در حوزه تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM) مورد سنجش قرار گرفته است. سپس ضریب اهمیت بدست آمده برای هر شاخص را در لایه اطلاعاتی مربوط به آن ضرب کرده و در نهایت از طریق همپوشانی لایه‌های اطلاعاتی (Overly) در محیط نرم افزار Arc Gis، مرجح ترین مکان‌ها را متناسب با هدف، شناسایی نموده است.
    نتایج تحقیق نشان می‌دهد که از میان شاخص‌های مطالعه شده، سه شاخص دوری از حریم رودخانه، دوری از حریم شبکه برق فشارقوی و دوری از مسیر جهت حرکات دامنه‌ای بیشترین و سه شاخص دانه بندی، دسترسی به شبکه گاز و مالکیت کمترین میزان اهمیت را در فرآیند گزینش مکان برای سکونت دهی افراد بی خانمان در حوزه تصمیم گیری از منظر برنامه ریزان به خود اختصاص می‌دهند. در ضمن با توجه به روش و شاخص‌های گزینش شده مجموع مساحت مکان‌های شناسایی شده جهت استقرار سایت‌های اسکان موقت ۱۲۷ هکتار می‌باشد.


  30. تحلیل تصادفات راه های دو خطه با استفاده از نرم افزار IHSDM مطالعه موردی؛ محور اهواز به اصفهان (قطعه غیزانیه - هفتگل)
    فرهاد محمدیان 773

     آمار بالای تصادفات در ایران و به دنبال آن کشته و زخمی شدن سالانه چند هزار نفر از شهروندان ، در کنار خسارات مالی و روحی زیاد به جامعه ، از مهمترین دلایل پژوهش در این زمینه است. ارتقاء ایمنی راه های دو خطه با استفاده از نرم افزار IHSDM ، با در نظر گرفتن مولفه های حقیقی از جمله خصوصیات طرح هندسی ، وضعیت ترافیکی و دیگر خصوصیات صورت می پذیرد.بهره برداری از نرم افزار مورد نظر در راه های دوخطه ، یک ابزار مکمل برای تقویت فرآیند طراحی راه است که میتواند در مورد میزان تصادفات و نقاط حادثه خیز بررسی لازم را انجام داد. در همین راستا ، نتایج خروجی نرم افزار نسبت به بررسی انواع تصادفات و نرخ تصادفات در قطعات و بخش های راه پرداخته است. واژگونی و انواع برخورد وسایل نقلیه و همچنین خروج خودرو ها از مسیر دارای بیشترین آمار تصادفات هستند. خطرناکترین نقاط حادثه خیز نیز در بخش های اشاره شده به قوس های افقی اختصاص دارند. بدلیل مسطح و دشت بودن منطقه قوس های قائم به صورت جدی در تحلیل ها تاثیر نداشته اند. لذا ضمن مطابقت نتایج حاصله از مدلسازی ، با نتایج پلیس راه راهکارهای کاهش خطر ریسک تصادفات در مسیر 35 کیلومتری محور اهواز هفتگل شامل افزایش شعاع قوس ها و بربلندی مسیر استفاده بیش پیش از هشدار های راهنمایی و رانندگی و جداسازی مسیر رفت و برگشت در قوس های افقی است. در بلند مدت نیز تعریض عرض سواره رو و همچنین شانه راه و ایجاد محور جدید برای محور یاد شده پیشنهاد می گردد.


  31. تحلیلی بر عدالت فضایی با تاکید بر خدمات عمومی شهری در مناطق شهر اهواز
    نبی الله حسینی شه پریان 773
    یکی از مهم‌ترین پیامدهای رشدشتابان شهرنشینی و توسعه فیزیکی شهرهای کشور در دهه‌های اخیر ازهم‌پاشیدگی نظام توزیع مراکز خدماتی شهری بوده که زمینه‌ساز نابرابری اجتماعی شهروندان در برخورداری از این خدمات شده است. هدف اصلی این پژوهش کنکاش و تعمق نظری و تجربی درباره موضوع حساس عدالت فضایی در بهره‌مندی از خدمات شهری در سطح مناطق شهر اهواز می‌باشد. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت، نظری – کاربردی و ازلحاظ روش مطالعه، توصیفی – تحلیلی است.و در گردآوری داده‌ها از شیوه‌ی کتابخانه‌ای و میدانی استفاده‌شده است. برای سنجش شکاف بین مناطق هفت‌گانه شهر اهواز از15 شاخص تعیین‌کننده خدمات عمومی بهره گرفته‌شده است سپس با استفاده از نظرات کارشناسان اقدام به میزان اهمیت شاخص‌ها در محیط فازی(AHP FUZZY) شد. جهت تحلیل داده‌ها از تکنیک تاپسیس فازی(FTOPSIS)، ویکور(VIKOR) و الکتر(ELECTRE) و برای رسیدن به یک نتیجه‌ی واحد از تحلیل داده‌ها در مدل‌های مختلف، ازتکنیک ادغام(میانگین وزن‌ها، روش بردا و کپ لند) استفاده‌شده است. و درنهایت برای سنجش کیفیت خدمات شهری از ابزار پرسش‌نامه محقق ساخته(در طیف لیکرت) استفاده‌شده است و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 322 برآورد گردید (برای بالا بردن دقت350 پرسش-نامه بین 7منطقه توزیع شد) پرسش¬نامه¬ها با توجه به جمعیت هر منطقه به¬طور تصادفی توزیع شد. سپس برای تجزیه‌وتحلیل توصیفی و استنباطی اطلاعات حاصل از پرسشنامه‌ها از ابزار آماری SPSS و ترسیم نمودار از نرم‌افزار EXCEL استفاده گردیده است. نتایج نهایی به‌دست‌آمده از مدل تلفیقی ادغام نشان می‌دهد که، که منطقه3 در رده خدماتی برخوردار، مناطق 2 و 4 در رده نیمه برخوردار، مناطق 1 و 8 برخورداری کم و مناطق 6 و7 در رده عدم برخورداری قرارگرفته‌اند. سپس برای سنجش ارتباط بین جمعیت و برخورداری از خدمات شهری از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. ضریب همبستگی(471/0) به‌دست‌آمده گویای این واقعیت است که ارتباط ضعیفی بین پراکنش جمعیت و توزیع خدمات وجود دارد. در نهایت نتایج به دست آمده از آمون T تک نمونه ای نشان می دهد که از نظر شهروندان شاخص فضای سبز نسبت به دیگر شاخص های مورد مطالعه از کیفیت پایین تری برخوردار است و نیاز به بستر سازی دارد. یافته‌های حاصل از این پژوهش، عدم انطباق توزیع خدمات عمومی در سطح مناطق مادرشهر اهواز با عدالت فضایی را نشان می‌دهد.
  32. بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی در صنعت گردشگری روستایی مطالعه موردی(بخش ساردوئیه، شهرستان جیرفت)
    حسینی کهنوج-سیدرضا 773

     این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و باهدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی در صنعت گردشگری روستایی بخش ساردوئیه واقع در شهرستان جیرفت انجام‌شد. جامعه آماری آن، اهالی روستایی بخش ساردوئیه واقع در شهرستان جیرفت بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده متناسب با حجم، 360 نفر انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. از روش پیمایشی به‌صورت ابزار پرسشنامه در قالب نظرات خبرگان و صاحب‌نظران امر بهره برده است. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات متناسب با اهداف پژوهش در جهت تفسیر میزان سنجش شاخص ها از تکنیک های تصمیم‌گیری چند معیاره و برای بررسی رابطه شاخص های پژوهش، از آزمون های همبستگی متناسب با فرضیه های پژوهش در محیط نرم-افزاری SPSS استفاده‌شده است. برای سنجش و اولویت‌بندی شاخص های پژوهش، از 10 متخصص صاحب‌نظر در این زمینه درخواست شده که این مولفه‌ها و معرفه‌ها را با توجه به طیف(9) تایی ذکر شده در جدول شماره(1-4)، امتیاز بدهند. روش انتخابی جهت ارزیابی مولفه‌های سرمایه اجتماعی و نگرش اجتماعی کارآفرینی، روش AHP F و روش انتخاب‌شد. جهت ارزیابی و اولویت‌بندی معرفه‌های سرمایه اجتماعی و نگرش اجتماعی کارآفرینی، بر اساس روش سلسله مراتبیAHP صورت گرفت.
    نتایج تحقیق از دیدگاه کارشناسان صاحب‌نظر نشان داد، در بعد سرمایه اجتماعی، شاخص اعتماد و در بعد کارآفرینی، شاخص نگرش مدیریتی بیشترین اولویت را جهت بسترسازی توسعه اکوتوریسم روستایی، دارا هستند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین متغیرهای سرمایه اجتماعی و نگرش کارآفرینی اکوتوریسم رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد که مقدار این همبستگی معادل 0.395 می باشد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون خطی حاکی از آن است که حدود 40 درصد از واریانس متغیر وابسته نگرش کارآفرینی اکوتوریسم توسط مولفه‌های سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر مستقل، تبیین می گردد.


  33. امکان سنجی استفاده از GIS در مدیریت اطلاعات روسازی راه ها
    محمد سیدی مرغکی 773

    در دهه اخیر در ایران مفاهیم سیستم مدیریت روسازی در محافل دانشگاهی و اداری مطرح شده است، اما این بحث‌ها به دلایل مختلفی از جمله نبود سامانه مدیریت اطلاعات روسازی و نگرش ضعیف مدیران به اهمیت تعمیر و نگهداری روسازی‌ها به نتیجه ملموسی نرسیده است. یکی از دلایل عدم وجود سیستم مدیریت روسازی در ایران، بهم‌ریختگی اطلاعات موجود می‌باشد که مدیریت روسازی راه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. دراین تحقیق بررسی و امکان‌سنجی چارچوبی برای مدیریت اطلاعات روسازی راه‌ها به عنوان زیرمجموعه‌ای از PMS مبتنی بر GIS انجام شده است. این کار با بکارگیری نرم‌افزارAccess برای ساخت پایگاه داده متنی و نرم‌افزار GeoSetter برای ساخت پایگاه داده تصویری از مانیتورینگ رویه راه‌ها انجام شده است. این دو نرم‌افزار با نرم‌افزار ArcGIS سازگار می‌باشند و پس از پیاده سازی نتایج آنها بر روی نرم‌افزار مذکور می‌توان از توانایی مدیریتی GIS برای مدیریت اطلاعات روسازی‌ها استفاده کرد. درنهایت اطلاعات مدیریت شده، در نرم‌افزارهای مدیریت روسازی مثل HDM-4 قابل استفاده می‌باشند. مطالعه موردی این تحقیق بر روی محور اهواز-شوش به طول 100 کیلومتر انجام شده است و در نهایت محور با استفاده از چارچوب مطرح شده در تحقیق رتبه‌بندی شده است. بر اساس این رتبه‌بندی، می‌توان تصمیمات اساسی و منطقی جهت اقدامات تعمیرو نگهداری برای حال و آینده اخذ کرد.


  34. :بررسی زمینه های توسعه گردشگری شهری نمونه موردی شهر شوشتر
    رضا بدری 773

    صنعت گردشگری به حدی از رشد رسیده که فعالیت های گردشگری به عنوان بخش چهارم فعالیتهای انسان پس از کشاورزی، صنعت و خدمات محسوب می گردد و کارشناسان پیش بینی می کنند به عنوان سودآورترین صنعت جهان درآید. بطوریکه از آن به عنوان صادرات نامرئی که مرکز اقتصادی آن شهرها هستند نام می برند.امروزه توریسم، جایگاه مناسبی را در رشته ای علمی بخصوص جغرافیا کسب کرده است.از این رو گردشگری شهری می تواند در کاهش بسیاری از مشکلات شهری مانند بیکاری موثر باشد و موجب افزایش توان اقتصادی شهر و به تبع آن افزایش درآمد سازمان های اداره کننده شهر شود. همچنین از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز گردشگری شهری به احیاء و تقویت هویت ملی، انسجام و تبادل فرهنگی در شهرها کمک می نمایید. هدف پژوهش حاضر بررسی زمینه های توسعه گردشگری شهری شوشتر می باشد. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است و نوع پژوهش کاربردی – نظری می باشد. برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. نوع داده ها کمی می باشد و در تجزیه و تحلیل داده ها از روش استنباطی و نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده شهر شوشتر در حال حاضر با انجام اقداماتی درصدد فراهم سازی بستر مناسب برای توسعه گردشگری شهری می باشد. ولی تسهیلات و زیرساخت های شهری برای توسعه نامناسب است و همچنین برای معرفی جاذبه های گردشگری شهر تاکنون تبلیغات و اطلاع رسانی کمی صورت گرفته است.


  35. بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری شهر هندیجان
    عباس پور-مریم 772

    امروزه وظایف شهرداری به عنوان مهم¬ترین نهاد غیر دولتی بیش از پیش شده است. شهرداری¬ها به عنوان یک سازمان ارائه¬دهنده خدمات شهری به ساکنان شهر، زمانی دارای عملکرد موفق خواهند بود که بتوانند آسایش و امنیت ساکنان خود را تامین کنند. احساس رضایت ازمحیط شهر وخدمات شهرداری موجب ایجاد حس مشارکت در اداره امورشهر و در نتیجه افزایش کیفیت خدمات شهری خواهد شد. لذا در این تحقیق تلاش شده است تا با استفاده ازنظرشهروندان،عوامل موثر بر رضایت آنان از عملکرد شهرداری هندیجان و همچنین میزان رضایت آنان ازعملکرد این سازمان در 4 حوزه عمران شهری، خدمات شهری، نظارت وخدمات اجتماعی فرهنگی سنجیده شود. این پژوهش، از نوع نظری ـ کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی ـ تحلیلی می¬باشد. داده¬ها و اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به دو روش کتابخانه¬ای و میدانی جمع¬آوری گردید. جامعه آماری را کلیه ساکنان شهر هندیجان در سال 1390که 26929 نفر می¬باشند، تشکیل می¬دهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شده و نمونه¬گیری به روش نمونه¬گیری متناسب با حجم در محلات 7 گانه شهر هندیجان تعیین گردید. نتایج به¬دست¬آمده نشان داد که میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری هندیجان در سطح پایینی قرار دارد. ازطرف دیگر، میزان رضایتمندی شهروندان درمحلات مختلف شهر دارای تفاوت معناداری بود. به صورتی¬که محله 2بیشترین ومحله 1 کمترین میزان رضایتمندی شهروندان رابه خوداختصاص داد. همچنین میزان رضایتمندی درحوزه¬های مختلف متفاوت بود. بیشترین رضایتمندی درحوزه خدمات شهری وکمترین میزان نیز، درحوزه نظارت مشاهده گردید. آزمون¬های آماری نیز نشان داد که بین مولفه¬های شخصی و میزان رضایتمندی از عملکرد شهرداری رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین افزایش آگاهی از وضعیت (امکانات) شهرداری بر میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری موثر بود.

     


  36. سنجش رضایت مندی شهروندان از عملکرد شهرداری کرمانشاه در حوزه خدمات شهری (نمونه موردی: منطقه 4 شهرداری )
    رستمی-محمدحسن 772

    ارزیابی و مدیریت عملکرد یکی از مباحث ویژه مدیریت منابع انسانی استراتژیک است و ابزار مناسبی برای ارتقای عملکرد کارکنان و سازمان به حساب می آید. در صورتی که مدیریت عملکرد با ملزومات و پیش نیاز آن در سازمان طراحی و اجرا شود، می تواند بخشی از مسائل و مشکلات سازمان را شناسایی و در جهت حل آنها راه کارهای عملی ارائه کند. هدف اصلی این پژوهش سنجش رضایت مندی شهروندان از عملکرد شهرداری شهرکرمانشاه مطالعه موردی منطقه 4 شهرداری می باشد. در این تحقیق رضایت مندی شهروندان در حوزه های اجتماعی- فرهنگی، فنی و عمرانی و خدماتی که تاثیر مستقیمی در کیفیت زندگی شهر و در نتیجه رضایت شهروندان دارند مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق کل ساکنان منطقه چهار شهرداری کرمانشاه در نواحی سه گانه و حجم نمونه مورد بررسی با استفاده از فرمول کوکران 383 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری متناسب با حجم سطح نواحی به طور تصادفی می باشد. روش این پژوهش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه است. همچنین برای گردآوری ادبیات و مبانی نظری از تحققات اسنادی و کتابخانه ای و از نرم افزارهای کاربردی SPSS برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از تحقیقات میدانی و نرم افزار GIS برای نقشه خروجی هم چنین از نرم افزارExcel برای ترسیم نمودار استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رضایت مندی شهروندان در سطح متوسط به پایین می باشد و میزان رضایت مندی در بین شاخص ها متفاوت است. بیشترین میزان رضایت مندی مربوط به حوزه خدمات و کمترین میزان رضایت مندی مربوط به حوزه اجتماعی فرهنگی می باشد. همچنین در بین متغیر های مورد بررسی قرار گرفته همبستگی معکوسی بین سطح سواد و میزان رضایت مندی وجود دارد. در ادامه از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای سنجش اهمیت شاخص ها و زیر شاخص های پژوهش استفاده شده است. در نهایت جهت ارتقاء سطح عملکرد شهرداری و کیفیت زندگی شهروندان راهکارها و پیشنهادات مربوطه ارائه گردیده است.


  37. بررسی نقش عوامل موثر بر مدیریت مشارکتی شهر اهواز (مطالعه موردی: منطقه چهار)
    رام نژاد-سیدالله مراد 772

    چکیده
    مدیریت فرآیند اداره یک مجموعه اعم از خانه، نهاد اداری، شهر، روستا و غیره است و یا در یک معنای کلی فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، اداره و کنترل یک مجموعه به منظور دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده و مورد نظر می باشد. تحقق اغلب وظایف نام برده شده در شهرها بر عهده مدیریت شهری است، که در تمام شهرهای ایران از این نهاد با عنوان شهرداری یاد می شود. از آنجایی که شهر به عامه شهروندان تعلق دارد وهدف نهایی هر نوع مدیریت و برنامه ریزی شهری نیز به تامین آسایش و رضایت آنان برمی گردد. بنابراین طبیعی و ضروری است که خود آنان در شکل گیری، توسعه، مدیریت، نظارت و چگونگی بهره گیری از امکانات شهر دخالت فعال و موثر داشته باشند. در این راستا مدیریت مشارکتی یکی از ابزارهای لازم برای دسترسی به اهداف ذکرشده محسوب می شود که از طریق مراجعه به خرد جمعی، بهره گیری از تبادل نظر و توافق گروههای موثر جامعه ی شهری به دست می آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل موثر بر مدیریت مشارکتی در منطقه چهار شهر اهواز تدوین شده است. ماهیت این پژوهش نظری- کاربردی بوده و روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان منطقه چهار شهر اهواز بوده است. نوع نمونه‌گیری، نمونه‌گیری تصادفی ساده بوده که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه 383 به دست آمده است. در ادامه نیز با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS، EXCEL و روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) داده‌ها و اطلاعات، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که بر اساس آزمون های همبستگی پیرسون و اسییرمن بین سواد و مشارکت رابطه معناداری وجود ندارد. بر اساس آزمون ذکر شده بین حس تعلق و مشارکت رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون واریانس یک راهه (آنوا) بین وضعیت اشتغال و مشارکت تفاوت معناداری وجود دارد.
    در پایان بر اساس نظرخواهی صورت گرفته از کارشناسان مجرب، از بین 10 متغیر موثر بر مشارکت در این نظر خواهی متغیرهای اعتماد، سواد، تعلق و انگیزه بیشترین اهمیت را در بحث مشارکت داشتند. همچنین در بین انواع مشارکت، مشارکت مالی شهروندان با شهرداری بخصوص در پرداخت عوارض دارای بیشترین اهمیت می باشد.
     


  38. بررسی اثرات کالبدی تراکم ساختمانی بر کلانشهر اهواز با تاکید بر توسعه پایدار شهری
    نادر بیت سیاح 771
  39. سنجش عوامل موثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت بافت فرسوده شهری نمونه موردی: باغملک
    راضیه نوری 771
  40. تحلیلی بر مولفه های پایداری حمل و نقل شهری در کشورهای درحال توسعه
    هادی علیزاده 771
  41. ارزیابی عملکرد شهرداری‌های مناطق هشتگانه شهر اهواز در چهارچوب حکمرانی خوب شهری
    علی اصغر آدینه وند 770
  42. ارزیابی ناپایداری توسعه شهری در مناطق حاشیه نشین؛ منطقه مورد مطالعه شهرک دولت آباد کرمانشاه
    فریبرز منصوری میانرود 770
  43. ارزیابی مشارکت بخش خصوصی درارائه خدمات شهری در شهرهای جدید نمونه موردی: شهر صدرا ( شیراز )
    عمار نوری 769
  44. بررسی توان‌های توسعه‌ی گردشگری در استان ایلام
    لیلی نظری 769
  45. بررسی نحوه ی توزیع فضای سبز(پارک ها) در شهر خرم آباد
    فاطمه شهبازی پامچال 768
  46. ارزیابی وضعیت کاربری اراضی شهری با تاکید بر اصول توسعه پایدار شهری (نمونه موردی شهر اردبیل)
    حسن قراری علی بابالو 768
  47. تحلیل مکانی-فضایی مناطق جرم خیز نمونه موردی شهرکرد
    زهرا قاسمی اشکفتکی 767