شاپور مرادی

استاد

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/12/13

شاپور مرادی

دانشکده مهندسی / گروه مکانیک

رساله های دکتری

  1. شناسایی سیستم غیرخطی بر مبنای اندازه گیری صرفاً خروجی
    امیر علی صادقی 777
  2. تحلیل ارتعاشات غیر خطی و تشخیص ترک در ورق های مستطیلی کمانش یافته
    حسام مکوندی 775

     پژوهش حاضر به ارائه روشی جهت تشخیص خصوصیات ترک (محل، طول و عمق ترک) در ورق های ایزوتروپیک مستطیلی کمانش یافته، به کمک بررسی فرکانس های طبیعی ارتعاشات ورق ترک دار می پردازد. این پژوهش شامل دو گام اصلی است. در گام نخست با حل مسئله مستقیم، تاثیر ترک بر ارتعاشات آزاد خطی و غیرخطی ورق مورد بررسی قرار گرفته، و در گام دوم با حل مسئله معکوس، خصوصیات ترک در سازه به کمک بررسی پارامترهای ارتعاشی سازه تعیین شده است. از آن جا که پیش از این رفتار ارتعاشی ورق های کمانش یافته ترک دار مورد مطالعه قرار نگرفته است، لذا پژوهش حاضر برای اولین بار به بررسی این مهم پرداخته است. با بهره گیری از مفاهیم مکانیک شکست، ترک به صورت یک فنر چرخشی بدون جرم، مدل سازی می گردد. پس از آن، روابط حاکم بر رفتار ارتعاشی ورق های کمانش یافته با یک ترک لبه ای، با استفاده از تئوری مرتبه اول برشی و روابط کرنش-جابجایی ون کارمن استخراج می شود. پاسخ این معادلات شامل دو قسمت استاتیکی و دینامیکی است. برای بخش استاتیکی، معادلات دیفرانسیل مربوطه به کمک روش المان کوادراتور دیفرانسیلی گسسته شده و به یک دستگاه معادلات جبری غیرخطی تبدیل، و به کمک روش طول کمان حل می گردد. با در نظر گرفتن ارتعاشات ورق حول حالت کمانش یافته آن و با جایگذاری پاسخ مرحله استاتیکی در معادلات حاصل، معادلات دینامیکی حاکم بر ارتعاشات پس از کمانش ورق بدست آمده، و با حل آنها فرکانس های طبیعی و شکل مودهای ارتعاشی برای دو حالت ارتعاشات خطی و غیرخطی محاسبه می شود . در ادامه، جهت تشخیص ترک در ورق کمانش یافته ترک دار، تابع هدفی با استفاده از ترکیب وزنی مجذور اختلاف فرکانس های طبیعی سازه ترک دار و مدل محاسبه شده در این پژوهش، تعریف می شود. تابع هدف فوق، تابعی از پارامترهای ترک است که با کمینه کردن آن توسط روش برنامه ریزی درجه دوم متوالی، محل، عمق و طول ترک محاسبه می گردند. به منظور بررسی صحت نتایج بدست آمده در گام نخست، نتایج حاصل با نتایج ارائه شده در مراجع و نیز نتایج مدلسازی با روش اجزا محدود مقایسه شده است. علاوه بر این، با ساخت یک فیکسچر و انجام آزمون مودال تجربی بر روی تعدادی ورق کمانش یافته ترک دار، نتایج این پژوهش صحت سنجی شده است. در ادامه، اثر برخی پارامترها از جمله نقص هندسی، محل، عمق و طول ترک، بار فشاری و شرایط مرزی بر رفتار دینامیکی ورق کمانش یافته بررسی شده است. همچنین در گام دوم مسئله، با قرار دادن ترک با طول و عمق های مختلف در محل های متفاوت و تشخیص این پارامترها به کمک روش پیشنهادی، صحت الگوریتم ارائه شده بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که روش پیشنهادی به خوبی و با دقت مناسب قادر به تشخیص پارامترهای ترک، به خصوص محل آن می باشد. علاوه بر این نتایج بدست آمده حاکی از تاثیر بار فشاری، شرایط مرزی و پارامترهای ترک بر روی فرکانس های طبیعی ورق کمانش یافته است. مشاهده گردید که در ورق های چهار طرف مفصل تا پیش از بار کمانش، با افزایش بار فشاری،فرکانس های طبیعی کاهش یافته و پس از آن با افزایش بار فشاری، افزایش می یابند. همچنین مشاهده گردید که افزایش طول و عمق ترک، موجب کاهش فرکانس های طبیعی می گردد درحالی که تاثیر مکان ترک بر فرکانس های طبیعی وابسته به شکل مود مورد نظر می باشد.


  3. تشخیص ترک در قاب ها با بهره گیری از مدل المان کوادراتور دیفرانسیلی
    لاله فتاحی 772

    چکیده: با توجه به آن که وجود ترک در سازه سبب کاهش سختی آن می شود، از این رو در مدلسازی عددی یک سازه ترکدار باید اثر ترک را به شیوه مناسبی اعمال نمود. در این پژوهش، با بهره گیری از مفاهیم مکانیک شکست و استفاده از روش المان کوادراتور دیفرانسیلی، قاب ترکدار مدلسازی می شود. به این منظور، ابتدا سازه با استفاده از المان کوادراتور دیفرانسیلی یک-بعدی مدلسازی شده و سپس برای اصلاح خمش در محل ترک از یک فنر پیچشی استفاده می شود. همچنین، مدلسازی قاب ترکدار با استفاده از المان های دوبعدی نیز انجام می شود و برای مدلسازی ترک، شرایط مرزی آزاد بر روی وجوه ترک اعمال می شود. از طرفی، با درنظرگرفتن تکینگی تنش و کرنش در نوک ترک، برای محاسبه ضرایب وزنی موردنیاز در روش المان کوادراتور دیفرانسیلی، در المان های اطراف نوک ترک از توابع آزمونی که توانایی شبیه سازی رفتار تکینه در نوک ترک را دارند، استفاده می گردد. در گام بعد، تشخیص ترک در قاب از طریق بررسی فرکانس های طبیعی سازه، موردبررسی قرار می گیرد. عمده پژوهش های مرتبط با موضوع تشخیص ترک به مساله تشخیص یک ترک در سازه پرداخته اند و در صورت بررسی مساله چند ترک در سازه، اغلب تعداد ترک ها را مشخص فرض نموده اند. تعداد کمی از پژوهش ها به مساله تشخیص چند ترک در سازه بدون دانستن تعداد ترک ها پرداخته اند. در این پژوهش، به منظور تشخیص چند ترک در قاب، برای مدلسازی عددی سازه از المان های کوادراتور دیفرانسیلی یک بعدی استفاده می شود. با انجام آزمایش مودال تجربی بر روی سازه نیز پارامترهای مودال تجربی آن در حالت سالم و ترکدار استخراج می شوند. هدف از ثبت داده های حالت سالم سازه، استفاده از آن ها برای به روز نمودن مدل عددی قاب سالم است. در این مرحله، عمده پارامترهای طراحی با هدف مدلسازی مناسب اتصالات جوش، انتخاب می شوند. با مقایسه فرکانس های طبیعی مدل عددی سازه سالم و مقادیر متناظر تجربی، مدل المان کوادراتور دیفرانسیلی قاب سالم، بهینه شده و مقدار بهینه پارامترهای طراحی محاسبه می شود. در گام بعدی، با درنظرگرفتن یک فنر پیچشی در محل ترک، مدل عددی قاب ترکدار براساس مدل عددی بهینه قاب سالم، ساخته می شود. سپس، با بهره گیری از روش انتخاب مدل بیزی براساس روش مونت کارلو زنجیره مارکوف انتقالی، محتمل ترین مدل برای سازه ترکدار که مشخص کننده تعداد ترک ها در سازه می باشد، انتخاب می شود. برای تعیین مشخصات ترک ها نیز یک مساله بهینه سازی برمبنای کمینه نمودن مجموع مربعات اختلاف بین فرکانس های طبیعی مدل عددی و مدل تجربی سازه ترکدار تشکیل شده و با استفاده از روش اجتماع ذرات- کلونی زنبور مصنوعی چند نخبه بهینه سازی انجام می شود. اثر تعداد فرکانس های طبیعی بر دقت پیش بینی تعـداد ترک ها و مکـان و عمـق آن ها نیز موردبررسـی قرار می گیرد. با توجه به نتایج بدست آمده مشاهده می شود که روش انتخاب مدل بیزی از قابلیت خوبی برای تخمین تعداد ترک‎ها برخوردار است. همچنین، موقعیت و محل ترک‎ها نیز با بهره‎گیری از روش بهینه‎سازی اجتماع ذرات-کلونی زنبور مصنوعی چندنخبه با دقت قابل قبولی پیش‎بینی می‎شوند. علاوه بر آن، مشاهده می‎شود که اثر افزایش تعداد فرکانس‎های طبیعی مورداستفاده نیز در تمام حالات موردبررسی موجب کاهش خطا نمی شود که یکی از دلایل این امر، افزایش خطای مدلسازی قاب سالم با بهره‎گیری از تعداد بیشتری از فرکانس‎های طبیعی است.


پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. تحلیل ارتعاشی فن های آویزان
    سعد عید ضیاء 781
  2. تحلیل ارتعاشات گذرای پره های توربین فشار متوسط
    امیر عبودی 780
  3. تحلیل ارتعاشات رشته حفاری در حفاری جهت دار
    مهیار عالی پوربیرگانی 780
  4. تحلیل استاتیکی ورق به کمک المان کوادراتور دیفرانسیلی مثلثی
    میلاد انصاری 779
  5. تحلیل ارتعاشات آزاد ورق مستطیلی ترک دار از جنس ماده مدرج تابعی تحت بار فشاری
    عمادالدین شرف خرم نژاد 778
  6. تحلیل عوامل موثر در شکست محور پمپ آمین
    مهدی عطارزاده 777
  7. بهینه سازی لقمه های سلیپس جهت کاهش آسیب لوله های حفاری
    فریبا صارمی 777
  8. تحلیل ارتعاشات پره های توربین بخار ناشی از تنظیم نامناسب
    مهدی امامی مقدم 777
  9. بررسی ارتعاشات در خطوط لوله کمپرسورهای رفت و برگشتی
    حسین بهشتی رو 775

     در پژوهش حاضر، ارتعاشات موجود در یک سیستم لوله‌کشی دارای کمپرسوررفت و برگشتی و سیال گاز بررسی شده است. بر این مبنا سیستم ازنظرصوتی و مکانیکی به کمک نرم‌افزاراجزاء محدود انسیستحلیل شده است.همچنین اثر متقابل بین سیال و سازه و ارتعاشات ناشی از نوسانات فشار سیال در نظر گرفته شده است. فرکانس‌های طبیعی صوتی و مکانیکی بررسی‌شده و میزان ارتعاشات سیستم و نوسانات فشار سیال درون سیستم مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس بر اساس استاندارد API 618 حدود غیرمجاز ارتعاشی شناسایی‌شده و روش‌های کاهش ارتعاش این سیستم بررسی گردیده است. علاوه براین، معادله موج یک‌بعدی نیز به روش عددی کوادراتور دیفرانسیلی حل شده است. نتایج پاسخ زمانی سیستم نشان می دهد که نوسانات فشار و ارتعاشات سیستم خارج از محدوده ی استاندارد هستند. لذا جهت کاهش نوسانات فشار و ارتعاشات از فیلترصوتی و تکیه گاه های مناسب استفاده شده است. در نهایت دامنه ی نوسانات فشار و ارتعاشات پس از انجام اصلاحات در محدوده ی مجاز قرار می گیرد.


  10. به روز نمودن مدل هندوانه با استفاده از روش اجزاء محدود و تحلیل مودال تجربی
    مینا رخشی 775

    چکیده: در چند دهه¬ی گذشته، پژوهش¬های مختلفی در رابطه با مدل¬سازی هندوانه و به روز نمودن آن با استفاده از روش آنالیز ارتعاشی انجام شده است. در این پژوهش، مدل دو هندوانه از نوع کریمسون¬سوئیت و چارلستون¬گری با استفاده از روش تحلیل مودال تجربی، روش اجزاء محدود و روش بهینه¬سازی زنبور¬عسل به روز می¬گردد. علاوه بر مدل¬سازی بخش¬های مختلف هندوانه¬ها در حالت لایه¬لایه، برای اولین مرتبه از ماده¬ی هدفمند در مدل¬سازی آن¬ها استفاده شده است. پس از انجام آزمایش مودال تجربی بر روی تعدادی هندوانه و استخراج فرکانس- های آن¬ها، مقادیر اولیه¬ی خواص در لایه¬های قرمز، سفید و سبز رنگ نیز با استفاده از روش¬های آزمایشگاهی تعیین می¬شوند. برای تحلیل از روش اجزاء محدود استفاده شده است. خواص هندوانه¬ها یک بار به صورت لایه¬لایه و بار دیگر به صورت ماده¬ی هدفمند در نظر گرفته شده است. تابع استفاده شده در حالت هدفمند، تابع بی¬اسپلاین سه بعدی می¬باشد. در حالت لایه¬لایه مدول¬الاستیسیته و چگالی هر لایه به عنوان متغیرهای طراحی در نظر گرفته شدند. متغیرهای طراحی در حالت هدفمند نیز مدول¬الاستیسیته و چگالی نقاط کلیدی تابع بی¬اسپلاین می¬باشند. پس از آن که مدل اولیه¬ی اجزاء محدود طراحی و آزمایش مودال تجربی انجام شد، با اطلاعات به دست آمده از آزمایش، مدل به گونه¬ای به روز می¬شود که فرکانس¬های طبیعی آن به مقادیر تجربی نزدیک گردند. برای این کار، با استفاده از الگوریتم بهینه¬سازی زنبورعسل، فرآیند بهینه¬سازی بر روی پارامترهای مدل اجزاء محدود هندوانه¬ها انجام شده است. تابع هدف انتخاب شده دراین پژوهش، مجموع مجذورات خطای نسبی فرکانس¬های طبیعی هندوانه¬ها می¬باشد. پس از انجام فرآیند بهینه¬سازی، خواص هندوانه¬ها، که پارامترهای طراحی مسئله هستند، در مدل لایه¬لایه و هدفمند به روز می¬شوند. به روز نمودن مدل هندوانه¬ها با استفاده از روش¬های بهینه¬سازی و در نظر گرفتن خواص آن¬ها به صورت ماده¬ی هدفمند از نوآوری¬های این پژوهش می¬باشند. نتایج به دست آمده دقت مناسب روش ارائه شده را در به روزرسانی خواص هندوانه¬ها، برای دو حالت لایه¬لایه و هدفمند، نشان می¬دهد.


  11. تشخیص ترک در مخازن تحت فشار
    فرهاد بخشی زاده 774

     اطمینان از سلامت سازه در حین کارکرد آن ضروری می¬باشد. در این پژوهش یک روش غیر مخرب برای تشخیص ترک در مخزن تحت فشار ارائه شده است. روش ارائه شده بر مبنای تغییرات خصوصیات دینامیکی در اثر وجود ترک، استوار است. به کمک این روش کاربردی، محل، عمق، طول و مرکز کمان ترک مشخص می¬گردد. در ابتدا طراحی و ساخت مخزن انجام شده و سپس مدل اجزاء محدود سازه ایجاد می¬¬شود. به کمک این مدل اولیه، پیش آزمایش انجام می¬گیرد و نقاط مناسب تحریک و اندازه¬گیری آزمایش مودال، تعیین می-شوند. سپس بر روی مخزن، آزمایش مودال به کمک چکش انجام می¬شود و فرکانس¬های طبیعی آن استخراج می¬شوند. مدل اجزاء محدود دارای خطای ذاتی روش مدل¬سازی و خطای ناشی از عدم قطعیت¬های موجود در سازه است. در ادامه به روز رسانی مدل اجزاء محدود به کمک روش¬ بهینه¬سازی، انجام می¬شود. سپس با ایجاد ترک به صورت نظریبر روی مدل، فرکانس¬های پوسته ترک¬دار به دست امده و با استفاده از الگوریتم بهینه-سازی دسته ذرات، مشخصات ترک بر روی مخزن مشخص می¬گردد. نتایج بدست آمده دقت مناسب روش ارائه شده در تشخیص ترک در مخزن را نشان می¬دهد.


  12. تحلیل شکست در پره های فشار متوسط توربین بخار نیروگاه رامین
    عیسی ایمانی گلبوس 774

     در این پژوهش دلایل شکست پره توربین بخار نیروگاه رامین بررسی شده است. ترک ها با توجه به میزان بار، ساختار مواد و شکل هندسی پره در نقاط مختلف پره شکل می گیرند. این ترک ها اصولا تحت تنش های کششی اشاعه پیدا کرده و در حالت بحرانی به پره ها و توربین آسیب جدی وارد می کنند. بنابراین تحلیل شکست پره های توربین از اهمیت زیادی برخوردار است. برای تهیه مدل از اسکن سه بعدی پره استفاده شده است. سپس به مونتاژ ردیف کامل و شبیه سازی اجزاء محدود در محیط نرم¬افزار آباکوس پرداخته می شود. نتایج تحلیل فرکانسی نشان گر این مطلب است که تشدید سیستم نمی تواند عامل شکست در پره ها باشد. برای مدل سازی و بررسی رشد ترک در پره از نرم افزار ZENCRACK استفاده شد. برای تحصیل دقت بالاتر در تحلیل و همچنین کاهش زمان تحلیل از روش زیر مدل  سازی استفاده شد. پس از مدل سازی ترک در پره به گسترش خارج از صفحه آن، تحت بارگذاری مرکب پرداخته می شود. ضرایب شدت تنش از دو روش انرژی و جابجایی باز شدگی نوک ترک محاسبه می شود. سپس به تخمین عمر پره در هر مرحله از رشد ترک پرداخته می شود.


  13. طراحی جاذب دینامیکی برای سیستم لوله
    مصطفی حسنیان 773

     در این پژوهش، کنترل ارتعاشات یک سیستم لوله به روش فعال مورد مطالعه قرار گرفت. در این راستا، یک مدل سه¬بعدی از سیستم لوله در آزمایشگاه، طراحی و مورد آزمایش مودال تجربی قرار گرفت. سپس مدل اجزا محدود همین سیستم در نرم افزار انسیس طراحی و به کمک فرایند بهینه¬سازی جمعیت ذرات به روز رسانی شد. در فرایند به¬روز رسانی چهار مود اول سیستم مورد مطالعه قرار گرفت و فرکانس¬های طبیعی این مودها اصلاح شدند. همچنین با بهره¬گیری از مدل استهلاک رایلی و داده¬های به دست آمده از آزمایش، نسبت-های میرایی این چهار مود تعیین گردیدند. پس از آن، با استفاده از کنترل¬پذیری گرامیان هشتاد وضعیت مختلف برای نصب عملگر آزمایش شد و بهترین آن¬ها انتخاب گردید. در ادامه با استفاده از روش¬های شناسایی سیستم، مدلی کاهش یافته برای سیستم به دست آمد. مرتبه¬ی مدل کاهش یافته نیز به کمک شاخص خطای ریشه¬ی مربعات متوسط نرمال شده انتخاب گردید. پس از آن سیستمی کنترلی متناسب با مدل به دست آمده طراحی گردید. در طراحی کنترلر، فرکانس¬های طبیعی سیستم جدید بدون تغییر باقی مانده ولی نسبت¬های میرایی آن افزایش یافت. نتایج حاصله نشان داد دامنه¬ی ارتعاشی در هر چهار مود کاهش یافت، بی¬آنکه در فرکانس جدیدی خطر پدیده¬ی تشدید ظاهر شود.


  14. آنالیز مودال عملیاتی با استفاده از تبدیل موجک
    پورات-حامد 773

     برای بسیاری از سازه‌های بزرگ مانند پل ها و سیستم های مکانیکی آنالیز مودال تجربی با مشکلات و محدودیت‌هایی روبرو می‌شود. از طرف دیگر در بسیاری مواقع شرایط کاری سیستم با شرایط آزمون متفاوت و نتایج حاصل جوابگوی نیازها نخواهد بود. به منظور رفع این محدودیت‌ها، روش آنالیز مودال عملیاتی توسعه و بکار گرفته شده‌ است. در این روش پاسخ ارتعاشی سیستم تحت تاثیر نیروهای محیطی در شرایط کاری عادی اندازه‌گیری شده و به منظور استخراج پارامترهای مودال سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پژوهش، آنالیز مودال عملیاتی با استفاده از روش تبدیل موجک پیوسته انجام شده است. سازه مورد نظر یک قاب سه‌ طبقه است که با دو تکیه‌گاه گیردار به زمین متصل است. برای صحت‌ سنجی روش تبدیل موجک پیوسته، ابتدا سازه توسط المان‌های یک‌بعدی و دوبعدی بطور جداگانه در نرم‌افزار انسیس مدلسازی شده و پارامترهای مودال آن استخراج می‌شود. سپس همین سازه تحت ورودی ضربه قرار گرفته و سیگنال تغیر مکان تعدادی از نقاط سازه ضبط می‌شود. سیگنال‌های بدست آمده به نرم‌افزار متلب وارد شده و بر روی آنها تبدیل موجک پیوسته اعمال می‌گردد. بدین منظور، از موجک‌های مادر مورلت مختلط و کوشی استفاده شده است. بدین ترتیب، پارامترهای مودال شامل فرکانس‌های طبیعی، نسبت‌های استهلاک و شکل مودها محاسبه می‌گردد. مقایسه این پارامترها با نتایج بدست آمده از حل ابتدایی اجزای محدود، دقت بالای روش تبدیل موجک پیوسته را نشان می‌دهد. اکنون به منظور بررسی تجربی، یک قاب سه‌طبقه سه‌بعدی با چهار تکیه‌گاه گیردار متصل به زمین، تجت ورودی ضربه قرار می‌گیرد و سیگنال شتاب چند نقطه از آن استخراج می‌شود. با اعمال روش تبدیل موجک پیوسته بر این سیگنال‌ها، فرکانس‌های طبیعی و نسبت‌های استهلاک سازه مورد نظر بدست می‌آید. در پایان، نتایج بدست آمده از این روش، با نتایج حاصل از روش آنالیز مودال تجربی مقایسه شده است.


  15. تحلیل و طراحی جاذب دینامیکی ارتعاشات
    مرتضی سلیمی کچویی 772

    در پایان نامه حاضر، یک جاذب دینامیکی ارتعاشات برای کنترل ارتعاشات تیر در محدوده ی فرکانس خمشی اول آن طراحی شده است. سیستم اولیه یک تیر یک سرگیردار است و جاذب مورد استفاده نیز به شکل یک تیر یک سرگیردار است. طراحی جاذب به کمک نرم افزار انسیس صورت می گیرد. در ابتدا یک مدل اجزاء محدود برای تیر اولیه مدل سازی، و تحلیل مودال عددی برای آن انجام می شود. سپس آنالیز مودال تجربی برای تیر اولیه انجام می شود. نتایج تحلیل مودال عددی و آزمایش مودال تجربی با هم مقایسه شده، و به کمک روش های بهینه سازی و با استفاده از نتایج آزمایش مودال تجربی، شرایط مرزی مدل اجزاء محدود تیر اولیه روزآمد می شود. سپس با استفاده از مدل روزآمد شده ی تیر اولیه، پارامتر های بهینه ی جاذب به کمک بهینه سازی محاسبه می¬شوند. بعد از طراحی جاذب، نتایج تحلیل های مختلف اجزاء محدود شامل آنالیز هارمونیک، آنالیز زمانی و آنالیز مودال ارائه، و رفتار سیستم قبل و بعد از نصب جاذب بررسی شده است. نتایج اجزاء محدود نشان می دهد که جاذب توانسته است دامنه ارتعاشات تیر اولیه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در ادامه، آزمایش مودال تجربی برای مدل آزمایشگاهی انجام گرفته است. در نهایت، نتایج اجزاء محدود با نتایج تجربی مقایسه و صحت سنجی شده است. نتایج تجربی به خوبی با نتایج اجزاء محدود همخوانی دارند.


  16. تشخیص ترک در تیرهای کمانه شده ترک دار با استفاده از روش المان کوادراتور دیفرانسیلی
    زهرا پویان 771

    ارائه بهترین روش برای تشخیص به موقع ترک در سازه¬ها، یکی از چالش برانگیزترین مباحث مهندسی است. پژوهش حاضر، از طریق روش معکوس و بدون آسیب رساندن به سازه، تشخیص مشخصات ترک را در یک تیر پس¬کمانه شده مورد مطالعه قرار داده است. بدین منظور، تیر دو سر مفصل ترک¬داری در نظر گرفته و ترک به صورت فنر چرخشی بدون جرم مدل شده است. معادلات حاکم بر تیر شامل روابط هندسی، معادلات حرکت، شرایط پیوستگی و شرایط مرزی، استخراج شده¬اند. دستگاه معادلات حاکم، یک دستگاه معادلات دیفرانسیل غیرخطی است و از آنجا که مساله ارتعاشات حول حالت پس¬کمانه شده مورد مطالعه قرار گرفته، پاسخ این دستگاه معادلات به صورت مجموع پاسخ دو مرحله استاتیکی و دینامیکی بدست آمده است. با حذف مشتقات زمانی، معادلات حاکم بر تیر تا لحظه پس¬کمانش حاصل شده است. این دستگاه معادلات غیرخطی با روش المان کوادراتور دیفرانسیلی گسسته شده و با روش طول قوس حل گردیده است. معادلات دینامیکی نیز به روش المان کوادراتور دیفرانسیلی گسسته و به صورت یک مسئله مقدار ویژه حل گردیده است. همچنین، مسئله ارتعاشات تیر با در نظر گرفتن استهلاک سازه¬ای بررسی شده است. پس از محاسبه فرکانس¬های طبیعی، با نامعلوم در نظر گرفتن محل و عمق ترک، با استفاده از فرکانس¬های عددی محاسبه شده و فرکانس¬های تجربی حاصل از آزمایش مودال که توسط پژوهشگران قبلا انجام گرفته و به وسیله یک الگوریتم بهینه-سازی، محل و عمق ترک پیش¬بینی شده است.


  17. تحلیل رشد ترک در پره های ثابت ردیف اول توربین گازی
    افشین تارمیغ 771

     از جمله مشکلات قابل توجه برخی از نیروگاه¬های گازی در حال کار در ایران، خرابی‌های موجود در پره‌های ثابت توربین و به ویژه ردیف اول آن‌ها که در درجه حرارت‌های بالائی کار می‌کنند می‌باشد. این قسمت که به دلیل پیچیدگی خاص تکنولوژی ساخت آن، هنوز هم بسیاری از پره‌ها که شدیدا مورد نیاز صنایع کشور می‌باشند، همه ساله با صرف هزینه‌های ارزی، از کشورهای بزرگ صنعتی تامین می‌گردند. در این پژوهش، نازل توربین گازی مدل GE-9 مورد استفاده در نیروگاه آبادان به روش المان محدود شبیه سازی و در شرایط کاری مختلف بررسی می‌شود. ابتدا به کمک اسکن سه بعدی مدل هندسی پره ساخته شده و با ورود آن به نرم افزار تحلیل گر ABAQUS، تحلیل سازه ای بدون تاثیرات خزش، تحلیل خزشی و سپس تحلیل ترک انجام شده است. در ادامه نتایج گرفته شده، با شرایطی که در واقیعیت برای نازل‌ها رخ می‌دهد، مقایسه می‌شوند. بررسی‌ها، اهمیت خنک سازی نازل‌های ردیف اول را نشان می‌دهد.


  18. تشخیص ترک در ورق به کمک تبدیل موجک
    سعید لوافیان نژاد 771
    در ‏این پژوهش به مسئله عیب‏یابی در ورق به کمک تبدیل موجک یک‏بعدی پیوسته پرداخته شده است. پارامتری که در‏ اینجا به منظور عیب‏یابی و به عنوان ورودی تبدیل موجک مورد استفاده قرار گرفته است شکل‏مود اول ورق معیوب می‏باشد. ورق مورد بررسی در این پژوهش به صورت دوسرگیردار می‏باشد و عیب ‏ایجاد شده در سطح آن به صورت شیاری موازی با اضلاع کناری ورق می‏باشد که تا عمق مشخصی از ورق پایین رفته است. در ابتدا با مدل‏سازی ورقی دارای عیب در نرم‏افزار المان‏محدود واستخراج شکل‏مود اول آن، فرایند عیب‏یابی توسط تبدیل موجک شرح داده شده است. سپس، تاثیر حالات مختلف ابعاد عیب بر نتایج حاصل از اعمال تبدیل موجک مورد بررسی قرار گرفته شده است. در ادامه نیز با تعمیم مسئله به حالت تجربی به عیب‏یابی در ورقی آلومینیومی ‏به کمک تست مودال تجربی و تبدیل موجک یک‏بعدی پرداخته شده است. در انتها نیز علاوه بر یافتن مکان و ابعاد تقریبی عیب، به منظور تخمین عمق عیب نیز به کمک روش المان‏محدود و ضرایب شدتی و همچنین مقایسه نتایج عددی و تجربی اقدام شده است. از نتایج حاصله می‏توان حداقل تعداد نقاط محو لازم را به کمک محاسبه مقدار ضرایب لیپشیتز بدست آورد. همچنین بررسی‏های صورت گرفته نشان داده است که ابعاد عیب و موقعیت آن بر مقدار ضرایب شدتی اثر می‏گذارند که از این ویژگی می‏توان به منظور یافتن عمق عیب استفاده نمود.
  19. بررسی رشد ترک در ردیف آخر پره های توربین بخار
    رضا نصیری 771

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رشد ترک در ردیف آخر پره توربین بخار نیروگاه رامین اهواز به کمک روش اجزاء محدود می¬باشد. یکی از مشکلات رایج در صنعت نیروگاهی پیدایش ترک و شکست در پره¬های ردیف آخر توربین به دلایلی از جمله دوفازی بودن محیط کاری پره، نیروی گریز از مرکز پره، برخورد سیال، ارتعاش و نامیزانی می¬باشد. ترک¬ها با توجه به میزان بار، ساختار مواد و شکل هندسی پره در نقاط مختلف پره شکل می¬گیرند. بنابراین، لازم است که به تحلیل شکست پره¬های توربین به منظور طول عمر و اعتماد-پذیری بیشتر اهمیت داده شود. تحلیل مسئله با استفاده از مدل¬سازی سه بعدی اجزای محدود، در حالت به وجود آمدن مودهای سه گانه مکانیک شکست ارزیابی شده است. برای مدل-سازی تونل ترک از المان¬های ایزو پارامتریک 20 گره¬ای به شکل منفرد در جبهه ترک استفاده شده است. در محیط نرم افزار انسیس تونل ترک در پره¬ی بحرانی¬تر جاگذاری و سپس پره تحت بارگذاری مرکب و شرایط مرزی مورد نظر قرار گرفت. به کمک روش اندرکنش انتگرالی به محاسبه ضرایب شدت تنش پرداخته شد و با استفاده از روش مدل دو درجه آزادی به گسترش ترک در مقطع پنج سانتی¬متری پره توربین بخار پرداخته شد. در انتهای هر مرحله از رشد ترک نیز تخمین عمر پره در اثر وجود ترک محاسبه شد. همچنین به دلیل بارگذاری مرکب رشد ترک در یک مرحله خارج از صفحه ترک مورد بررسی قرار گرفت.


  20. استخراج پارامترهای مودال سازه به کمک تحلیل مودال عملیاتی
    علیرضا بزرگمهری 770
  21. تحلیل اجزاء محدود خزش در پرۀ ثابت توربین گازی GE-9
    رامین جهان بین 770
  22. تشخیص ترک در ورق به کمک روش المان کوادراتور دیفرانسیلی
    امید حسینی مارانی 770
  23. تشخیص ترک در سازه ها توسط روش تجزیه تجربی مود
    محمدرضا گله بان 770
  24. تشخیص ترک در تیر با استفاده از روش المان کوادراتور دیفرانسیلی و بهینه سازی
    پویا رحمتی 769
  25. تحلیل شکست پره های توربین بخار نیروگاه رامین
    مهدی فتحی 769
  26. تشخیص ترک در پوسته استوانه ای با استفاده از آنالیز مودال تجربی
    وحید طواف 769
  27. تشخیص ترک در تیر با استفاده از تحلیل موجک
    حسین امین پور 769
  28. تشخیص ترک در ورق توسط آنالیز مودال تجربی
    پویان علی موری 768
  29. تشخیص ترک در تیر با استفاده از روش های بهینه سازی
    محمدحسن کارگزارفرد 768
  30. اصلاح مدل اجزای محدود سیستم‌های لوله به روش تحلیل مودال تجربی
    لاله فتاحی 765
  31. جستجوی ترک در تیرها با استفاده از آنالیز مورال تجربی
    ‍پژمان رازی 765
  32. کاربرد تحلیل مورال تجربی در بهبهود مدل اجزاء محدود سازه‌ها
    عبداله ویسی آرا 765
  33. کاربرد روش Differential Quadrature در ارتعاشات رشته حفاری
    حسین حکیمی 764
  34. تحلیل ارتعاشات رشته حفاری توسط روش اجزاء محدود
    محمد مهدی قلب 764
  35. بررسی ارتعاشات خمشی در رشته‌های حفاری
    رضا صفایی لرکی 763
  36. بررسی ارتعاشات در رشته‌ حفاری
    علیرضا نقدی‌سده 763
  37. بررسی ارتعاشات محوری رشته‌های حفاری
    منوچهر بهروز 763
  38. بررسی پدیده خزش در لوله‌های تحت دمای بالا و تحلیل بعد از کمانش آنها
    سیدمحسن چهره راضی 762
  39. تحلیل بعداز کمانش ورق‌های مرکب مستطیلی تحت بارهای استاتیکی
    محمدحسن منصوری 761
  40. تحلیل پوسته‌های مرکب تحت بارهای حرارتی - رطوبتی به روش DQ
    رضا افضلان 760