طرح درس
تعداد واحد: ۳ / مقطع: کارشناسی ارشد / شماره درس: 518302
تعداد واحد: ۳ / مقطع: کارشناسی ارشد / شماره درس: 518302
آدرس ایمیل: mh.naderan@scu.ac.ir | مرتبه علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد: محمود نادران طحان |
نیمسال تحصیلی: 97-98-2 | گروه: مهندسی کامپیوتر | دانشکده: مهندسی |
تعداد واحد: 3 | نام درس: معماری کامپیوتر پیشرفته | دوره تحصیلی: کارشناسی ارشد |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره: بر طبق مصوبه شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات مورخ 16/4/92 این درس 3 واحدی به عنوان درس پایه در گرایش معماری کامپیوتر معرفی شده است و اخذ آن برای همه دانشجویان این گرایش الزامی است. | ||
هدف کلی: معماری کامپیوتر را میتوان نظریه طراحی کامپیوتر دانست. همانند یک معمار ساختمان که قوانین اساسی در طراحی یک پروژه ساختمانی را تعریف میکند، معمار کامپیوتر نیز با طراحی قوانین و ویژگیهای پردازشی یک سیستم کامپیوتری را تعریف میکند. یکی از مسائل مهم که از ابتدای پردازش دادهها مطرح بوده است، توانایی موازای سازی کامپیوترها برای پردازش سریعتر و دادههای بیشتر بوده است. در طراحی سیستمهای موازی، طراحان با مسائل مختلفی برخورد میکنند که می بایست بین معیارهای مختلف مصالحههایی انجام دهند. این مصالحهها را میتوان در حوزه پیچیدگی، هزینه، مصرف توان، کارایی و برنامه پذیری دسته بندی کرد و همین امر باعث ایجاد معماریهای مختلف در پردازش موازی میشود. در این درس با فرض این که دانشجویان با اصول معماری کامپیوتر در کارشناسی (محاسبات، دستور العمل، مسیر داده و نظایر آن) آشنا هستند، مفاهیم پایه در پردازش موازی و ساخت سیستمهای کامپیوتری موازی مورد بحث قرار میگیرند. رئوس مطالب این درس به اختصار به شرح زیر است: * مقدمه شامل تعاریف و طبقه بندی کامپیوترهای موازی | ||
اهداف یادگیری: توجه و ترغیب مهندسان و طراحان سیستمهای کامپیوتری به اهمیت پردازش موازی و مصالحههای گوناگون در طراحی کامپیوترهای موازی. | ||
رفتار ورودی: دانشجویان باید به مفاهیمی که در درسهای زیر پرداخته میشود، مسلط باشند: - معماری کامپیوتر - ریزپردازنده و زبان اسمبلی | ||
مواد و امکانات آموزشی: در اختیار داشتن کتابهای آموزشی و سیستم کامپیوتری برای اجرای نرم افزارهای مربوطه | ||
روش تدریس: بیشتر مطالب درس به صورت تئوری در قالب اسلاید یا نوشتن بر روی تابلو ارائه میشوند. در این درس تعدادی مقالهی پایه در طول ترم که مربوط به بخشهای درس است، به دانشجویان ارائه خواهد شد تا ضمن مطالعه خلاصه مطالب را توضیح دهند. همچنین تمرینهایی در قالب اجرای شبیه سازی پردازنده برای درک بهتر مفاهیم داده خواهد شد. | ||
وظایف دانشجو: - حضور به موقع و فعال در تمام جلسات درس - آمادگی ذهنی در خصوص مطالب درسی قبل از ورود به کلاس - انجام تکالیف مربوطه - انجام پروژه درس در قالب پژوهش حول چند مقاله با موضوعاتی که تعیین میشوند. - خواندن مقالات علمی مرتبط با معماری کامپیوتر - ارائه سمینار | ||
شیوه آزمون و ارزیابی: ارزشیابی این درس شامل تمرین (15%)، میان ترم (30%)، پایان ترم (40%) و ارائه سمینار (15% ) است. | ||
منابع درس: 1- J. L. Hennessy and D. A. Patterson, “Computer Architecture: A Quantitave Approach”, 5th edition, 2011. |
هفتهی یکم - مقدمه و تعاریف پایه کامپیوترهای موازی- طبقه بندی فلین - کارایی و قانون آمدال |
هفتهی دوم - مفاهیم پایه پردازش موازی- تخمین کارایی - مدلهای UMA و NUMA |
هفتهی سوم - اصول کارایی مقیاس پذیر- قانون آمدال - ارزیابی و معیارهای محاسبات موازی |
هفتهی چهارم - مدلهای کاربردی کامپیوترهای موازی- قوانین افزایش سرعت و کارایی (قانون آمدال) |
هفتهی پنجم - قوانین افزایش سرعت و کارایی (قانون گوستافسون و سان-نی) |
هفتهی ششم - تکنولوژیهای سخت افزار- یادآوری خط لوله و معماری دستور العملها - پردازندههای سوپر اسکالر |
هفتهی هفتم - پردازندههای سوپر پایپلاین و VLIW- پردازندههای برداری و چند هستهای - تکنیکهای خط لوله و بهینه سازی طبقات |
هفتهی هشتم - خط لوله غیر خطی |
هفتهی نهم - طراحیهای مبتنی بر سوپر اسکالر و سوپر پایپلاین- وابستگی دستورات و اجرای خارج از ترتیب |
هفتهی دهم - الگوریتم توماسلو در اجرای خارج از ترتیب- ارزیابی کارایی خط لوله سوپر اسکالر و سوپر پایپلاین - جمع بندی خط لوله |
هفتهی یازدهم - مقدمهای بر سلسله مراتب حافظه نهان |
هفتهی دوازدهم - پروتکلهای coherency در حافظه نهان |
هفتهی سیزدهم - مقدمهای بر memory ordering- بررسی روشهای بهینه سازی کارایی حافظه نهان |
هفتهی چهاردهم - ساختار سلسله مراتبی حافظه در پردازندههای چند هستهای |
هفتهی پانزدهم - سمینار دانشجویان |
هفتهی شانزدهم - سمینار دانشجویان |