نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

32774

32774


گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1377 با همکاری گروه آمار دانشکده علوم، با نام "گروه آمار و کامپیوتر" در مقطع کارشناسی نرم افزار آغاز به کار نمود. در سال 1382 به عنوان گروه مستقل کامپیوتر به دانشکده مهندسی منتقل گردید. در سال 1387 مقطع کارشناسی ارشد گرایش هوش مصنوعی نیز راه اندازی شده و هم اکنون در حال فعالیت در زمینه های آموزشی و پژوهشی می باشد.

هم اکنون، گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده مهندسی علاوه بر یک سایت کامپیوتر و کلاس سمعی-بصری (آزمایشگاه شماره 1 برای دانشجویان ارشد)، دارای سه آزمایشگاه تحت عناوین:

  • آزمایشگاه شماره 2 (جهت دروس آزمایشگاهی پایگاه داده ها و کارگاه کامپیوتر)
  • آزمایشگاه شماره 3 (جهت دروس آزمایشگاهی سیستم عامل و ریزپردازنده)
  • آزمایشگاه شماره 4 (جهت دروس آزمایشگاهی معماری کامپیوتر، مدارهای منطقی-معماری)می باشد.

از سال 1392 مطابق با تغییرات مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، گرایش نرم افزار با تعدادی تمرکز تخصصی شناخته می شود که گروه کامپیوتر در حال حاضر تمرکزهای تخصصی "شبکه های کامپیوتری" و "هوش مصنوعی" را پشتیبانی می نماید.

در سال 1393 تعدادی بُردهای Raspberry Pi جهت آزمایشگاه سیستم عامل و پروژه های کارشناسی دانشجویان خریداری شد. همچنین یک کلاستر محاسباتی با 160 هسته پردازشی، تحت عنوان "مرکز پردازشهای سریع دانشگاه شهید چمران"، با حمایت مالی ستاد هوا فضا و معاونت پژوهشی دانشگاه جهت استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه کامپیوتر و دیگر گروه های دانشکده مهندسی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

علیرغم توسعه این گروه در سالهای اخیر، نظر به صنعتی بودن منطقه و نیاز شدید به متخصصین این رشته در تمامی حوزه ها و صنایع، پیشبرد و توسعه ی هرچه بیشتر گروه کامپیوتر تا رسیدن به قطب علمی و تحقیقاتی در زمینه ی فناوری اطلاعات و کامپیوتر در منطقه، مدنظر می باشد. برهمین اساس در برنامه پنج ساله توسعه دانشکده مهندسی (97-92) پیش بینی شده است که در سالهای آتی گرایش یا تمرکز تخصصی سخت افزار در مقطع کارشناسی، گرایش شبکه های کامپیوتری در مقطع کارشناسی ارشد و گرایش هوش مصنوعی در مقطع دکترا نیز راه اندازی شود. علاوه بر آن تهیه بردهای آموزشی جهت آزمایشگاه های ریزپردازنده و مدارهای منطقی-معماری و پیوستن مرکز پردازشهای سریع به گرید ملی از دیگر برنامه های سالهای آتی خواهد بود .